Klager på flyreiser til værs

Et Norwegian-fly går inn for landing på Gardermoen. Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Et Norwegian-fly går inn for landing på Gardermoen. Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerrådet fikk over 3.500 henvendelser fra kunder som var misfornøyde med varer de hadde handlet i andre EØS-land i fjor. 25 prosent klagde på flyreiser.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Av de 3.556 henvendelsene, gjaldt 873 flyreiser. Nordmenn trengte hjelp i etterkant etter å ha opplevd forsinkelser, innstillinger og bagasje som hadde blitt borte eller ble forsinket, opplyser Forbrukerrådet til NTB.

– De aller fleste av disse sakene er mot flyselskaper, og den sterke økningen er i stor grad klager på Norwegian fra borgere i andre EØS-land, forteller Ragnar Wiik, som er direktør i Forbruker Europa, Forbrukerrådets kontor for hjelp ved kjøp over EØS-grensene.

Fra 2015 var det en økning i antallet henvendelser på 15 prosent.

Dating, spill og piller

På andreplass på listen finner vi fritids- og kulturtjenester, og som oftest dreier klagene seg om dating og spill. På tredjeplass kommer helsekost – der det i hovedsak dreier seg om piller som lover å gjøre forbrukeren slankere, smartere og sterkere.

– Mange av klagerne trodde de hadde bestilt en uforpliktende prøvepakke, men endte opp som ufrivillige abonnenter, såkalte abonnementsfeller, sier Wiik.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerrådet har også merket en økning i klager på spillselskap.

– De annonserer på nettet og TV-sendinger fra andre land enn Norge. Dette dreier seg ofte om store beløp, og noen av forbrukerne har problemer med spilleavhengighet, sier Wiik.

På 30 dager: – SAS kansellerte 99 flyvinger, Norwegian 7

Netthandel

1.473 av henvendelsene gjaldt nettkjøp, 13 prosent flere enn i 2015. Forbrukerrådet anbefaler folk å bruke kredittkort ved netthandel ettersom man da kan klage til banken dersom man ikke får det man har betalt for.

– Har du betalt med et debetkort, kan du også ha avtale om denne rettigheten, men da må du sjekke vilkårene, understreker Wiik.

Les også:

Stadig mer dårlig oppførsel om bord i fly

Dette må du huske på hvis du skal fly i vinterferien

Derfor tar det lengre tid å fly i dag enn for 40 år siden