Klagerekord hos Forbrukerombudet

FORBRUKEROMBUDET: Elisabeth Lier Haugseth og forbrukerombudet får enormt mange henvendelser.
FORBRUKEROMBUDET: Elisabeth Lier Haugseth og forbrukerombudet får enormt mange henvendelser. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nesten 13.000 forbrukere klaget til Forbrukerombudet i fjor. Nå varsles hardere kamp mot ulovlig og villedende markedsføring.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nesten 13.000 forbrukere klaget til Forbrukerombudet i fjor. Nå varsles hardere kamp mot ulovlig og villedende markedsføring.

I år kommer Forbrukerombudet til å konsentrere seg særlig om eiendomsbransjen, alternativ behandling, forbrukslån og TV-bransjen. Det er særlig digitaliseringen som skaper nye utfordringer, mener forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth, som torsdag presenterte strategien for 2017.

– Digitaliseringen fører til at vi kan handle reiser, tjenester og varer på nett, forvalte boligsalget vårt selv og sjekke helsa ved hjelp av et utall nye apper. Vi vil jobbe for at handelen på de nye plattformene skal foregå på en ryddig og lovlig måte, sier Haugseth.

Bransjene avis, strøm og eiendomsmekling står lavest i kurs hos forbrukerne.

– Forbrukerne reagerer på uønsket telefonsalg og villedende markedsføring, sier Haugseth.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nettsvindel

I fjor mottok ombudet i alt 12.757 skriftlige klager og tips om brudd på markedsføringsloven. Det er ny rekord.

– Mye av dette skyldes at vi har fått en stor økning henvendelser når det gjelder nettsvindel. Forbrukerne tipser oss om nettbutikker de har dårlige erfaringer med, sier Haugseth til NTB.

– Men mange av disse befinner seg i utlandet, og da er det ikke så enkelt for oss å slå ned på dette, medgir hun.

Om ulykken allerede har skjedd, oppfordrer Forbrukerombudet til raskt å ta kontakt med banken sin.

– Det kan være en fordel å ha brukt kredittkort, fordi man kan da kreve pengene tilbake av kortselskapet, sier Haugseth.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Men det beste er å være føre var og sjekke nettbutikken, understreker hun.

Forbrukerombudet har også en oversikt, svindelgalleriet , over hvilke nettbutikker man bør unngå.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Alternativ behandling

Nytt av året er søkelyset mot alternative behandlere. Nordmenn bruker 3 milliarder kroner på slik behandling, men markedet er stort og uoversiktlig, ifølge ombudet.

– Vi vil intensivere tilsynet med markedsføringen og er opptatt av at folk ikke skal bli lurt til å tro at alternativ behandling kan kurere sykdommer og lidelser, sier Haugseth.

Også en kraftig økning i forbrukslån og den aggressive markedsføringen av slike lån har vekket Forbrukerombudets interesse. Her er det snakk om omfattende ulovlig markedsføring, ifølge ombudet.

– Vi får en del klager om påtrengende markedsføring og har foreslått strengere regler på dette området, sier fagdirektør på finans Jo Gjedrem til NTB.

Bolig

Forbrukerombudet er også opptatt av den nye trenden i boligmarkedet med å selge bolig selv, ikke gjennom eiendomsmekler. På nettet finnes det nå en rekke tilbydere av slike tjenester.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi følger med på at disse ikke gir falsk trygghet. Dette dreier seg jo ofte om store summer, og dersom disse gir inntrykk av at dette er like trygt som å selge eller kjøpe gjennom eiendomsmekler, så er ikke det nødvendigvis riktig, sier fagdirektør på bolig Tonje Hovde Skjelbostad.

Også eiendomsmeglere må regne med å bli fulgt med argusøyne. Det er særlig bruk av lokkepriser som forbrukerne klager på.

– I fjor avdekket vi store avvik mellom prisantydning og solgtpris i Oslo og tok opp problemet med ti meglerfirmaer i Oslo øst. Det førte til at bransjen tok tak i problemet, sier Haugseth.