Blir regelrett slaktet i ny krasjtest

Artikkelen fortsetter under annonsen

Resultatet vekker stor oppsikt. Se video.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det europeiske krasjtest-instituttet Euro NCAP har nærmest blitt fasiten på kollisjonstester. i vår del av verden.

Nå har de akkurat kjørt nye Ford Mustang gjennom sitt omfattende testprogram. Og resultatet vekker stor oppsikt.

Der fem stjerner forlengst har blitt "normalen", går nemlig Mustang på en skikkelig smell. Den klarer ikke mer enn to stjerner i testen.

Fire kategorier

For å sette det litt i perspektiv: Gjennom hele 2016 var det ingen biler som oppnådde mindre enn tre stjerner hos Euro NCAP. Sist en bil fikk to stjerner, var det den aldrende småbilen Lancia Ypsilon som ble testet.

Les også: Lavpris-SUV skuffer i krasjtest

Resultatet vekker oppsikt også fordi det er en kjent sak at de aller fleste bilprodusenter bruker Euro NCAPs krasjtester underveis i utviklingen av bilmodeller. De blir i praksis utviklet med tanke på å få fem stjerner. Men her avviker Mustang kraftig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Euro NCAP gir poeng i fire forskjellige kategorier, der 100 er maks score. For Mustangs del ender det slik:

Ford Mustang selges nå over hele verden, også i Norge.
Ford Mustang selges nå over hele verden, også i Norge.

Vi har testet den: En av de morsomste nybilene du kan kjøpe

Det laveste på flere år

72 på beskyttelse av voksne, 32 på beskyttelse av barn, 64 på beskyttelse av fotgjengere og smått katastrofale 16 på sikkerhetssystemer.

De fleste andre biler som testes ligger på rundt 80 poeng og oppover i disse kategoriene.

Resultatet for beskyttelse av barn er det laveste Euro NCAP har målt på flere år.

Kommer i ny utgave

Krasjtest-instituttet har de senere årene lagt mer og mer vekt på sikkerhetsutstyr. Her har det skjedd en rivende utvikling blant verdens bilprodusenter. Men med Mustang har Ford tydeligvis sovet i timen. Den har setebeltevarsling bare for forsetene, ikke baksetene. Den har heller ingen form for kollisjonsvarsling, noe som begynner å bli mer og mer vanlig på nyere biler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Fikk beste krasjtest-resultat noensinne

Det hører med til historien at Mustang har gjort det langt bedre i amerikanske krasjtester, der tester og krav er noe annerledes.

Ford kommer nå med en oppgradering av Mustang. Bilen som er testet er fra før denne oppgraderingen. I en uttalelse sier Ford nå at de skal få krasjtestet bilen igjen senere i år, da med autobrems som standardutstyr.

Så lett er det å finne ut hvor sikker din bil er:

Ford har gått på en skikkelig smell med krasjtesten av Mustang. Nå gjenstår det å se om en ny test senere i år kan rette på resultatet.
Ford har gått på en skikkelig smell med krasjtesten av Mustang. Nå gjenstår det å se om en ny test senere i år kan rette på resultatet.

Denne saken ble først publisert i Broom.no