Derfor tar det lengre tid å fly i dag enn for 40 år siden

Flere ruter tar lengre tid i 2017 enn de gjorde for 20, 30 og 40 år siden.
Flere ruter tar lengre tid i 2017 enn de gjorde for 20, 30 og 40 år siden. Foto: Illustrasjonsfoto / Colourbox
Artikkelen fortsetter under annonsen

Direkteruten mellom New York og Houston er over en time lengre enn den var i 1973, ifølge The Telegraph.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den britiske avisen The Telegraph skriver at flere populære flyruter bruker lengre tid i skrivende stund, enn tidligere.

Ruten mellom London og Edinburgh tar gjennomsnittlig ti minutter lengre tid enn den gjorde på nittitallet. Varigheten på en flytur mellom Madrid og Barcelona har økt med 20 minutter siden 1996, og det samme gjelder ruten mellom New York og Chicago, ifølge avisen.

Les også: Så høy er risikoen for å bli smittet på fly

Flere faktorer påvirker flytidene

Avinor regulerer lufttrafikktjenesten i Norge, og sier til Aftenposten at det er flere faktorer som påvirker flytidene.

Økningen i antall flyvninger fører til «kø» i luften og et press på infrastrukturen på bakken. Det gir lengre taxe-tider før og etter take-off, forteller kommunikasjonsjef i Avinor, Gurli Høeg Ulverud, til Aftenposten.

– Støybegrensninger rundt flyplassene er én faktor. Disse skaper i mange tilfeller lengre inn- og utflyvninger. Videre påvirker også kostnadsfokuset hos flyselskapene. Dette resulterer ofte i en mer økonomisk flyplan, og det å fly fortest mulig er ikke det mest økonomiske, sier Ulverud.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kommunikasjonsjefen understreker at det er gjennomført en rekke effektiviserende tiltak som motvekt.

Les også: Vurder din egen helse før du går om bord

Flyr mer økonomisk

Britiske Business Insider skriver at effektivisering av drivstoffbruk er en av årsakene til den økte flytiden.

Ifølge avisen koster drivstoff omtrent dobbelt så mye i dag som det gjorde i 2002. Derfor er det penger å spare på å fly mer effektivt. En måte å gjøre det på er å fly saktere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Ryanair er ikke ukjent med å skulle gjøre ting så rimelig som mulig. Foto: AP Photo/Matt Dunham
Ryanair er ikke ukjent med å skulle gjøre ting så rimelig som mulig. Foto: AP Photo/Matt Dunham

I 2008 skrev Associated Press at det amerikanske flyselskapet JetBlue sparte 13,6 millioner dollar (omtrent 116 millioner kroner med dagens kurs) på å legge til to minutter på hver flyvning. Ryanair ba sine piloter om å fly saktere for å spare drivstoff i 2013.

Les også: Setesparking og dårlig hygiene til topps på bunnlista

Flyr mer miljøvennlig

Informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, sier til Aftenposten at flytidene skyldes flere forhold som traseer og skjerming av støybelastning. En annen årsake er flyselskapenes spareprogram på drivstoff.

– Programmet har et miljømotiv, hvor redusert hastighet underveis og i sluttfasen bidrar til mindre forbruk og færre utslipp. SAS har drevet med såkalt grønne innflyvninger i ti år, sier Johansen til Aftenposten.

Les også : Dette er verdens farligste flyplass