Høring om «TV 2-avtale» – konkurrentene kritiske

Konkurrentene mener politikerne bør vente med å lage en ny avtale om kommersiell allmennkringkasting. Foto: Emil Weatherhead Breistein / NTB scanpix
Konkurrentene mener politikerne bør vente med å lage en ny avtale om kommersiell allmennkringkasting. Foto: Emil Weatherhead Breistein / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Stortingets kulturkomité har holdt åpen høring om kommersiell allmennkringkasting. En avtale skreddersydd for TV 2 faller fremdeles ikke i smak hos øvrige medier.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Amedia og Schibsted mener en slik utforming av avtalen vil være mediepolitisk risikosport, skriver Kampanje.

– Vi beklager at regjeringen og Stortinget ikke tar seg tid til å vente på Mediemangfoldsutvalgets innstilling, som kommer 1. mars, som vi forventer vil ha en helhetlig tilnærming, sier konsernsjef Are Stokstad i Amedia. Styreleder Tove Nedreberg i Mediebedriftenes Landsforening (MBL) vil også vente på Mediemangfoldsutvalget. Hun synes også en femårig avtaleperiode er for lang:

– Jeg mener det er klokt å tidsbegrense støtten. Det er ingen gitt å spå hvordan tv-landskapet ser ut om tre år.

TV 2-sjef Olav T. Sandnes mener derimot det er en avsporing å argumentere for å sette avtalen inn i en bredere mediepolitisk sammenheng.

– Saken handler ikke om generelle subsidieordninger. Stortinget har bestemt at dette er en egen sak som handler om kjøp av allmennkringkastertjenester, sier han.

Torry Pedersen, som denne uken gikk fra å være VG-sjef til å lede Schibsteds publisistiske virksomhet, mener det er en mikroskopisk sjanse for at andre vil søke om å bli allmennkringkaster.