Høring om «TV 2-avtale» – konkurrentene kritiske
Stortingets kulturkomité har holdt åpen høring om kommersiell allmennkringkasting. En avtale skreddersydd for TV 2 faller fremdeles ikke i smak hos øvrige medier.
Amedia og Schibsted mener en slik utforming av avtalen vil være mediepolitisk risikosport, skriver Kampanje.
– Vi beklager at regjeringen og Stortinget ikke tar seg tid til å vente på Mediemangfoldsutvalgets innstilling, som kommer 1. mars, som vi forventer vil ha en helhetlig tilnærming, sier konsernsjef Are Stokstad i Amedia. Styreleder Tove Nedreberg i Mediebedriftenes Landsforening (MBL) vil også vente på Mediemangfoldsutvalget. Hun synes også en femårig avtaleperiode er for lang:
– Jeg mener det er klokt å tidsbegrense støtten. Det er ingen gitt å spå hvordan tv-landskapet ser ut om tre år.
TV 2-sjef Olav T. Sandnes mener derimot det er en avsporing å argumentere for å sette avtalen inn i en bredere mediepolitisk sammenheng.
– Saken handler ikke om generelle subsidieordninger. Stortinget har bestemt at dette er en egen sak som handler om kjøp av allmennkringkastertjenester, sier han.
Torry Pedersen, som denne uken gikk fra å være VG-sjef til å lede Schibsteds publisistiske virksomhet, mener det er en mikroskopisk sjanse for at andre vil søke om å bli allmennkringkaster.