Rekordhøyt antall cruisepassasjerer

CRUISEREKORD. Foreløpige progonser antyder rekordhøye passasjertall for cruiseskipene i Norge i 2017. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
CRUISEREKORD. Foreløpige progonser antyder rekordhøye passasjertall for cruiseskipene i Norge i 2017. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nærmer seg ny cruiserekord med over 3 millioner besøkende.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det ser ut til å bli et godt år på norske farvann, med 1900 forventede ankomster og til sammen 3.067.000 dagsbesøkende passasjerer, ifølge prognosene til markedsføringsorganisasjonen Cruise Norway.

Det var Dagens Næringsliv (DN) som først omtalte saken.

Dette betyr at man i år trolig vil passere rekorden fra 2013 på 2.785.000 dagsbesøkende turister for aller første gang.

– Gledelige tal

Sandra Diana Bratland, daglig leder i Cruise Norway, er svært fornøyd tallene.

– Det er ekstra gledelig at vi klarer å spre cruiseanløpene stadig bedre over hele året. Vi har jo som ambisjon å bli en helårsdestinasjon, og vi får nå stadig flere anløp på høsten og våren. Og i desember i år kommer det cruiseskip både til Alta, Oslo, Stavanger, Tromsø og Trondheim. Det er moro, sier Bratland til DN.

Bergen er til nå den største cruisehavnen i Norge, men veksten blir likevel størst i Hardanger/Eidsfjord med 64 prosent, fulgt av Tromsø med 47 prosent. Ingen av de store havnene får nedgang fra i fjor, ifølge prognosen til Cruise Norway.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette er verdens mest luksuriøse cruiseskip

– Vekst i Oslo

Til tross for stabile tall i resten av landet, sliter Oslo med utviklingen. Oslo hadde 315.000 dagsbesøkende cruisepassasjerer i 2011.

I fjor var antallet halvert til under 170.000. I år viser prognosene en liten vekst på nærmere 30.000 flere passasjerer.

– Det er positivt at det snur for Oslos vedkommende, men det er veldig langt fra toppen. Ingen andre havner har hatt en slik nedtur som Oslo. Dette handler om både manglende markedsføring og at man ikke har klart å bygge en cruiseterminal for satsing på Oslo som snuhavn, forklarer Winther, og legger til at snuhavnsanløp genererer betydelig høyere inntekter fordi passasjerene da kan gå om bord eller forlate cruiseskipene i havnen og ikke bare kommer på dagsbesøk, Per Erik Winther til DN.
Han har jobbet som konsulent for cruisebransjen i en årrekke.

Les også:
For fulle seil over Middelhavet

Små­båt­havn smadret etter cruise­skip-tabbe