Disse bilmerkene solgte minst i Norge i fjor

Bentley, Ferrari og Cadillac er alle på listen over merkene som solgte færrest nybiler i Norge i 2016.
Bentley, Ferrari og Cadillac er alle på listen over merkene som solgte færrest nybiler i Norge i 2016.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her snakker vi eksklusive saker!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

2016 ble et rekordår for bilsalget i Norge. Antallet nybiler endte på over 154.000. Det er det tredje beste salgsåret noensinne her til lands. Bare i jappeårene 1985 og 1986 har det blitt solgt flere nybiler.

Salget gikk strykende hos en rekke bilmerker. Men også denne medaljen har en bakside. Noen merker var nemlig overhodet ikke med på kjøpefesten. For mange av dem har det også en helt naturlig forklaring.

To på bunnen

Det norske nybilmarkedet har nemlig også en rekke nisjemerker. Merker som velges av noen få – og som i mange tilfeller ogsp er helt tilfreds med en slik situasjon.

På bakgrunn av den ferske registreringsstatistikken fra i fjor har vi sett nærmere bilmerkene som bare solgte et én-sifret antall biler. Det er faktisk hele sju av dem.

Vi starter på bunnen, med to merker som i alle fall salgsmessig må kunne sies å å ha vært svært eksklusive i fjor: Både Lamborghini og Cadillac nøyde seg nemlig med bare én nybil solgt og registrert i Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Så enkelt får du varmere bil i vinterkulda

(Saken fortsetter under)

Cadillac har gjort det ene framstøtet etter de andre i Europa de siste årene, uten å få det til. Én nybil ble fasiten i Norge i fjor.
Cadillac har gjort det ene framstøtet etter de andre i Europa de siste årene, uten å få det til. Én nybil ble fasiten i Norge i fjor.

Sterk menighet

For Lamborghinis del er nok ikke det så uvanlig. For Cadillac viser det hvor smalt dette amerikanske luksusmerket har blitt i Norge. Vi skal ikke veldig mange år bakover i tid før de faktisk solgte endel biler her til lands. Men nå snakker vi skikkelig bølgedal, det er også lenge siden Cadillac har hatt en regulær importør til Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Går vi opp til to biler, finner vi to merker der også: Nemlig Chevrolet US og Morgan. Førstnevnte er altså amerikanske Chevrolet. De selger biler i bøtter og spann hjemme i USA og også i endel andre markeder. Men her hos oss altså bare to.

Erke-britiske Morgan har en sterk menighet i Norge, men nybilsalget står ikke helt i forhold til det. To biler ble fasiten også her.

Les også: Volvos nye luksusbil har bare plass til tre

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Det ruller ganske mange Morgan på norske veier, men nybilsalget er høyst begrenset. Denne modellen heter Plus 8.
Det ruller ganske mange Morgan på norske veier, men nybilsalget er høyst begrenset. Denne modellen heter Plus 8.

Fra null til tre

Vi snakker eksklusivt og britisk også på plassen over. På tre biler finner vi nemlig Aston Martin og Bentley. Førstnevnte lager noen av de lekreste sportsbilene i markedet, men det blir tydeligvis enten for dyrt eller for sært for Norge.

Bentley kan i det minste notere seg for en solid økning. I 2015 solgte de nemlig null nybiler i Norge. I fjor ble det tre, og det er ventet at dette vil øke ytterligere til neste år. SUV-en Bentayga er lansert i Norge og er det mest eksklusive du kan kjøpe av SUV akkurat nå.

Da har vi ett merke igjen på vår lille oversikt over de som solgte minst i fjor. Det er Ferrari, som det i fjor ble registrert fire nye eksemplarer av i Norge. Også det en riktig så pen økning fra året før, da var tallet nemlig bare én.

Bentley Bentayga er akkurat nå SUV-førstevalget for de som har virkelig mye penger.
Bentley Bentayga er akkurat nå SUV-førstevalget for de som har virkelig mye penger.

Les også:

Dette er som å kjøre bil i bakrus

Disse klarte ikke å lure seg unna kameralinsene

Her er årets julegave fra Lamborghini

SUV-en som ikke helt er med på kjøpefesten

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no