Rema 1000 rensker opp i antallet leverandører

Rema 1000-sjef Ole Robert Reitan anmeldte i fjor 120 av konkurrentenes butikker for brudd på reglene for søndagsåpne butikker. Nå kan Remas nye strategi bety at kjente merkevarer forsvinner ut av butikkhyllene.
Rema 1000-sjef Ole Robert Reitan anmeldte i fjor 120 av konkurrentenes butikker for brudd på reglene for søndagsåpne butikker. Nå kan Remas nye strategi bety at kjente merkevarer forsvinner ut av butikkhyllene. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nytt konsept og ny strategi fra Rema 1000 får konsekvenser for leverandørene. Kjente merkevarer kan forsvinne fra butikkhyllene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ole Robert Reitan, sjef i Norges største butikkjede, har varslet at han vil presentere store endringer i et møte 4. januar.

En større reklamekampanje for et nytt konsept med teaseren «Æ» har fått fart spekulasjonene, skriver Dagens Næringsliv (krever abonnement).

I en strategi som er blitt kalt bestevennstrategien, har Rema har varslet at selskapet vil samarbeide tettere med et mindre antall utvalgte leverandører og avslutte samarbeidet med andre, skriver avisa.

Reitan hevdet i fjor høst at Rema ble angrepet fra alle kanter og at andre kjeder fikk bedre innkjøpsbetingelser enn dem, som følge av at Rema gikk fra å være nest størst i det norske dagligvaremarkedet til tredjeplass bak Norgesgruppen og Coop. Rema-sjefen mente da at de må tilby enkelte leverandører større plass for å få bedre betingelser.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les mer: – Rema får dårligere betingelser enn Norgesgruppen

Kims ut

Det er per i dag uklart hvilke leverandører som vil merke mest til strategiendringen, men avisa Adressa meldte i desember at Rema skviser ut Orklas merkevare Kims til fordel for Maarud (krever abonnement).

– Det er riktig at noen produkter fra Kims er ute av Rema, sier Orklas konserndirektør for kommunikasjon, Håkon Mageli, til DN.

Han ønsker ikke å kommentere ytterligere hvorvidt merkevareleverandøren er berørt.

Torkild Nordberg, tidligere leder av Orkla Brands som nå er partner i rådgivningsselskapet XO Executive Advisors, tror mange leverandører står overfor en vanskelig avveining når de blir invitert over på Remas bestevennmodell.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I praksis kan de som velger å bli med, risikere å måtte gi opp full distribusjon i alle kjeder, mener han.
– For noen vil en bestevennposisjon være riktig, men faren ved å ha bare én kunde, eller én svært dominerende kunde, er at man får en utsatt posisjon over tid.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Rema: – Over 80 konkurrenter har ulovlig søndagsåpent

– Bedrer våre innkjøpsbetingelser

Rema 1000 sier de er fornøyd med utfallet av høstens forhandlinger.

– Vi har kommet godt i gang på reisen der vi bedrer våre innkjøpsbetingelser og kunden fortsatt kan få de laveste prisene hos oss. Kundene våre vil oppleve ulike endringer gjennom året, og først og fremst få nye og spennende produkter som kun kan kjøpes hos Rema 1000, skriver selskapets administrerende direktør for Rema kategori og innkjøp, Lars Kristian Lindberg, i en epost til DN.

I august i fjor inngikk Rema 1000 og Sagene bryggeri en eksklusiv avtale, som gjør at Rema-butikkene er de eneste dagligvarebutikkene som selger øl fra Oslo-bryggeriet.

Rema gikk også inn på eiersiden av nettdagligvarebutikken Kolonial.no.

Les også: Rema 1000 satser stort i Danmark