Derfor er dette tallet så viktig

Dette er en gjenganger-diskusjon ved bilhandel, men ikke la deg lure.
Dette er en gjenganger-diskusjon ved bilhandel, men ikke la deg lure.
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det kan bety flere tusen kroner i differanse.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny ! En liten hilsen fra Sørlandet ! Var ute for noe underlig her om dagen , vi er et pensjonistpar som har en relativ nyere Yaris hybrid som vi vil bytte inn i en ny bil , men et annet merke.

Da vi bestilte Yarisen på høsten (september) i 2012, måtte vi vente til ute i november samme år, den ble da registrert i 2012, men selgeren bekreftet at dette er en 2013-modell.

Her kommer det underlige , salgssjefen for det andre merket spurte når den ble registrert. Når vi sier 2012,sier han at det er en 2012-modell. Har bilbransjen noe å rydde opp i her eller? Imøteser med glede ditt svar. Mvh. Carl H.

Les også: Nå vil svenskene kjøpe tilbake Volvo

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny svarer:

Hei Carl. Dette er en velkjent problemstilling. Dere er ikke de første som opplever dette. Neppe de siste heller. Det viser seg nemlig veldig ofte at en bil har to forskjellige årsmodeller.

En når den kjøpes – og en annen når den selges/byttes inn.

Så ja, her har bransjen noe å rydde opp i, og finne en ensartet måte å håndtere dette på.

Alle biler har naturligvis bare en årsmodell. Men en 2013-modell kan godt være produsert på sommeren eller høsten 2012. Det er også helt vanlig og en kilde til diskusjon. Både ved kjøp og salg.

Løsningen er heldigvis enkel. Det er nemlig fullt mulig og lese ut den korrekte årsmodellen (ikke produksjonsåret) i bilens chassisnummer. Det finner du i bilens vognkort.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Tabellen gir en komplett oversikt på hvilken årsmodell en bil er basert på tiende sifferet / bokstaven i chassisnummeret.
Tabellen gir en komplett oversikt på hvilken årsmodell en bil er basert på tiende sifferet / bokstaven i chassisnummeret.

På de de aller fleste vanlige biler skal det tiende tegnet i chassisnummeret gi informasjon om årsmodell. Er det en A er det 2010, er det B er det 2011, C = 2012, D = 2013 osv. osv. Verre er det ikke, og dette kan ingen komme fra. Det «beviset» er endelig og bør effektivt stoppe enhver diskusjon rundt årsmodell.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Spørsmålet er om en 2013-modell, registrert i 2012 er mer verdt enn en 2012-modell som også er registrert i 2012?

Jeg mener det er helt minimale forskjeller her, så lenge det ikke er snakk om vesentlige endringer, som facelift, annet utstyr, eller andre oppgraderinger på de forskjellige årsmodellene.

Da har nok servicehistorikk, kilometerstand og generell tilstand like mye, eller mer, å si. Bilene er jo i prinsipp like «gamle» og har vært like lenge i bruk.

I andre tilfeller er dette tallet svært viktig. Da kan det skille tusener av kroner på forskjellige årsmodeller.

I ditt konkrete tilfeller er det også snakk om en facelift om jeg forstår deg rett. Da snakker vi også om prisdifferanse. At selger velger å kverulere på det oppfatter jeg som useriøst, han vil betale dere mindre enn bilen er verdt og vil hente inn en større fortjeneste. Det er ikke å bygge kundelojalitet.

Håper dette var oppklarende. Ønsker lykke til med bilbyttet.

Artikkelen ble først publisert på Broom.

Les også:

Her får du fullblods luksusbil til under 300.000,–

Her koster forsikringen det samme som bilen

Nå kan du kjøpe bilen som egentlig ikke finnes