Her får du mye bil for lite penger

Forrige Ford Ka var basert på Fiat 500 og ble aldri noen suksess. Nå har den vokst betydelig og heter + i tillegg til Ka.
Forrige Ford Ka var basert på Fiat 500 og ble aldri noen suksess. Nå har den vokst betydelig og heter + i tillegg til Ka. Foto: broom
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ford har kommet med helt ny småbil. Les testen:

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Markedet for små og billige biler har aldri vært spesielt stort i Norge. Vi velger gjerne større og dyrere når vi skal ha nybil. Det har nok også noe å gjøre med avgiftsnivået vårt. Biler som er billige i utgangspunktet, koster adskillig mer etter å ha vært gjennom avgiftskverna.

Men ute i verden er dette markedet kjempestort, det gjør da også at alle bilprodusenter med respekt for seg selv har minst én modell som er utviklet og produsert med en hovedprioritet: Å være rimeligst mulig.

Fords bidrag i denne klassen har til nå hett Ka. Nå har den kommet i helt ny versjon og skiftet navn til Ka +.I samme slengen har den blitt adskillig større, men prislappen er likevel gunstig: Fra 163.000 kroner.

Bilen er bygget i India og har vært på markedet der noen år. I forbindelse med lanseringen i Europa har Ford gitt den en oppgradering på flere områder. Det handler blant annet om høyere stålkvalitet, nye motorfester, bedre støydemping, nye seter og finpuss på både styring og understell.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Så gjenstår det å se om det er nok til å hamle opp med mange tøffe konkurrenter i denne klassen.

Les også: Maksimal bil-moro for pengene

Ford-front, slik den skal se ut akkurat nå. Dette er også den delen av designet som er mest vellykket. Foto: broom
Ford-front, slik den skal se ut akkurat nå. Dette er også den delen av designet som er mest vellykket. Foto: broom

Hvordan er den å kjøre?

Det har skjedd mye med kjøreegenskapene til småbilene de siste årene. Der de tidligere kunne oppleves som svært primitive (noen ganger også ganske uforutsigbare) er nivået blitt mye bedre. Ka + er et godt eksempel på det.

Bilen er komfortabel ute på veien. Noen stor kjøreopplevelse snakker vi ikke om, men det er neppe målgruppa veldig opptatt av heller. Støydempingen er god, men på motorvei blir motoren litt masete. Likevel: Det er ikke noe problem å dra på langtur med Ka +. Det kunne vi ikke si om så mange biler i denne klassen for noen år siden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Det tok Kenneth tre år å få Volvoen akkurat slik

Nesten fire meter lang er dette en av de største bilene i klassen. Foto: broom
Nesten fire meter lang er dette en av de største bilene i klassen. Foto: broom

Hvordan er plassen?

Med lengde på 3,92 meter er dette en stor småbil. Det gjør den anvendelig. for mange. Det er god plass foran, og to voksne sitter overraskende godt i baksetet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Noen av konkurrentene i denne klassen er bare registrert for fire. Her er det fem, selv om det fort blir trangt i bredden med tre personer i baksetet.

270 liters bagasjerom er også bra til denne klassen å være.

Godt med smårom rundt i kupéen trekker opp. Her er det skikkelige flaskeholdere i dørene, koppholdere og også et smart rom i siden av dashbordet, som er skjult når døren er lukket.

Les også: Motor vinterdekktest 2016 – de beste piggdekkene og piggfrie dekkene

Går den bra?

Under panseret bor det en 1,2-liters bensinmotor på 85 hestekrefter. Den er helt klart ikke siste skrik innen motorteknologi. Ford prisbelønte 1-liters bensinmotor hadde vært et bedre valg her, men det er nok et prisspørsmål at den ikke er her.

Det er nok krefter til å henge med i trafikken, men heller ikke mye mer. 13,9 sekunder på 0-100 km/t sier sitt. Motoren oppfører seg kultivert i vanlige hastigheter, på motorvei går den fort litt tom.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette skal bli en heftig elbil

Interiørkvalitet og finish står i forhold til prislappen, men noen ekstrem sparefølelse får du ikke. Foto: broom
Interiørkvalitet og finish står i forhold til prislappen, men noen ekstrem sparefølelse får du ikke. Foto: broom

Finest utenpå eller inni?

Det var vel neppe sånn at designerne sprettet champagnen og erklærte "Wow, se hva vi har fått til" da denne bilen var ferdig utviklet. Designet er anonymt. Bortsett fra fronten, kunne dette kommet fra nærmest hvilken som helst bilprodusent.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Innvendig er du ikke i tvil om at du sitter i en rimelig bil. Men samtidig er kvalitetsfølelsen overraskende god, prisen tatt i betraktning. Det handler om alt fra setene, til utforming av knapper og brytere. Klimaanlegget er litt knotete plassert og antall knapper i midtkonsollen røper at dette ikke er siste skrik innen bilinteriør.

Les også: Norgesfavoritten Volvo XC90 T8 blir «avgiftsvinner»

...og hva er konklusjonen?

Ford har laget en habil småbil, for de som ikke vil bruke veldig mye penger på bil, men som likevel vil ha god plass. Som bil nummer to vil denne passe for svært mange. For single/par uten barn kan den også duge som eneste bil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Baksetet er nesten like rommelig som i biler en klasse over, samtidig som bagasjerommet svelger unna greit med bagasje.

Motoren er et lite ankepunkt. Den er ikke mer enn tilstrekkelig, men gjør jobben hvis du ikke har for store forventninger til aksellerasjon og overskudd.

Ellers har Ford vært gode til å skjule at dette i bunn og grunn er et spareprodukt. Det eneste som irriterer oss litt er at du må bruke fjernkontrollen for å åpne bakluka. Den tradisjonelle "knappen" er offer for sparekniven.

Testbilen har blant annet komfortpakke til 2.800 kroner, denne inneholder ryggesensor bak, elvinduer også bak, pluss oppvarmede og innfellbare speil. Cruisekontroll og ganske tykt skinnratt koster 4.000 kroner, mørktonede ruter bak betyr 1.200 kroner ekstra. I sum ender vi på 180.800 kroner for en rommelig småbil med bra utstyrsnivå. Det er i praksis mye bil for pengene!

Har du Ford? Da vil vi gjerne vite hva du synes, klikk her for mer info:

Bare to seter? Dette er Norges billigste

Tesla-gründer: – Norge har alle muligheter

FORD KA +

Modell: 1,2 Ii-VCT

Motor: 1,2-liter bensin

Effekt: 85 hk / 112Nm

Forbruk: 0,48 l/mil

0-100 km/t: 13,9 sek.

Toppfart: 168 km/t

Bagasjerom: 270/849 liter

Lengde x Bredde x Høyde: 392 x 169 x 152 cm

Pris fra: 163.000 kroner

Pris testbil: 180.800 kroner

Anonym hekk, fra denne vinkelen kunne dette nesten vært hva som helst av bilmerker. Foto: broom
Anonym hekk, fra denne vinkelen kunne dette nesten vært hva som helst av bilmerker. Foto: broom