Nå er det høysesong for et dyrt bilproblem

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men det er lett å unngå – hvis du følger litt med.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Høsten er i ferd med å gå over til vinter. Men fortsatt henger det noen blader igjen, mange steder. De kan skape problemer.

Tro det eller ei, men løv kan faktisk føre til dyre, elektriske feil på bilen din.

Årsaken er enkel: De tetter igjen dreneringshullene på bilen. Det kan igjen føre til at vann kommer på avveie, og ender opp i motorrommet eller andre steder der det kan gjøre skade.

Typisk høstproblem

– Vi har en del skader med det om høsten. Dette skjer vanligvis over tid, men blir typisk verre på høsten, når bladene faller ned fra trærne, forteller kommunikasjonssjef hos Frende Forsikring, Heidi Tofterå Slettemoen.

Det finnes dreneringshull flere steder i bilen, som skal sørge for å lede vannet ut og bort fra områder det kan gjøre skade. Hvor mange de er, og hvor de er plassert, varierer fra bil til bil.

Les også: Pass opp når takluken "ikke virker helt optimalt" ...

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rust

– Men alle har drenering i underkant av frontruta, slik at vann fra snø, is og trafikken kan ledes bort uten å gjøre skade. En ting er jo det som handler om elektronikk, et annet problem er dette med rust. Vann som blir liggende over tid, gjerne blandet med salt, kan fort skape alvorlige rustskader, forteller Brooms bilekspert, Benny Christensen.

Benny har jobbet på verksted i flere år, og har mange eksempel på kunder som har kommet inn med tett drenering.

Les også: Slik unngår du vond lukt i bilen

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lett å unngå

– Hvis bilen står parkert mye ute, og da gjerne i nærheten av trær på høsten, så øker risikoen naturligvis betraktelig for at det skal tette seg. Men passer du på å vaske bilen med jevne mellomrom, åpner panseret og plukker bort løv og skitt derifra, så kan du i stor grad hindre problemet.

– De andre dreneringpunktene kan være litt mer kronglete å komme til. Noen sitter ved takluka, noen i forbindelse med klimaanlegg og luftinntak. Det er i det hele tatt mange steder på en bil hvor det kan bli fuktighet og samle seg vann over tid.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Jørgens gamle klassiker har doblet seg i verdi

Vått gulv

– Det gjelder å følge med. Hvis du plutselig oppdager at det blir vått for eksempel på gulvet inne i bilen, kan det fort være dreneringen fra et helt annet sted på bilen som er årsaken. Da er det bare å få bilen levert på verksted med en gang, så vil de vanligvis finne ut av det ganske kjapt, sier Benny.

Hvis vannet gjør skade på de elektroniske komponentene, kan det også være en forsikringssak.

– Disse problemene dekkes oftest som maskinskade på utvidet dekning, men kan også være dekket på kasko, avhengig av hvordan skaden oppstår.

– Overordnet så er det slik skader som skjer over tid ikke regnes som en kaskoskade. Det betyr at dersom bilen står parkert over lang tid, høstbladene faller ned og tetter dreneringshullene over tid + det regner og regner og vannet til slutt fylles opp på «feil sted» i motorrommet slik at en elektrisk boks kortslutter, så dekkes det ikke som en kaskoskade, sier Tofterå Slettemoen i Frende Forsikring.

Les også:

Topp 5: Smarte oppfinnelser til bilen

Derfor er dekkene smalere på vinteren

Nei - dette er ikke farlig for bilen