Test av frontlykter: Bare 2 av 63 bilmodeller hadde bra kjørelys

LYS I MØRKET: Et amerikansk bilsikkerhetsinstitutt har i løpet av året testet frontlyktene til 63 ulike bilmodeller. Da de beste tilgjengelige lyktsystemene ble testet. var det kun to bilmodeller som fikk beste karakter. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
LYS I MØRKET: Et amerikansk bilsikkerhetsinstitutt har i løpet av året testet frontlyktene til 63 ulike bilmodeller. Da de beste tilgjengelige lyktsystemene ble testet. var det kun to bilmodeller som fikk beste karakter. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

En uavhengig amerikansk organisasjon har testet hvor godt kjørelys nye bilmodeller har. Kun to modeller fra tre ulike bilklasser oppnådde toppkarakter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det uavhengige og anerkjente amerikanske Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) sikkerhetstester biler på markedet fortløpende. De gjennomfører blant annet kollisjonstester.

Nytt av året er at de har testet frontlykter. Og så langt i år har de gjennomført tester av frontlykter i tre ulike bilklasser: mellomklassen, små SUVer og pickuper (store og små). Testene ble publisert i henholdsvis mars, juli og oktober.

I mellomklassen var det kun 1 av 31 testede bilmodeller som fikk toppkarakteren «Good» (bra) av IIHS, nemlig Toyota Prius v.

I testen av små SUVer var det ingen av de 21 testede modellene som oppnådde toppkarakter, men hele 12 biler fikk dårligste karakter «Poor».

Blant de 11 pickupene som ble testet, var det kun 1 som fikk toppkarakter, 2017 Honda Ridgeline, mens 7 fikk dårligste karakter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Se alle merkene og karakterene i faktaboks.

Testet beste tilgjengelige frontlyktsystem

Dette var resultatet da testene ble gjennomført med beste tilgjengelige frontlyktsystem for den aktuelle bilmodellen. For eksempel var det i mellomklassen hele 82 forskjellige frontlykter som ble testet, til de 31 modellene, skriver IIHS på sine nettsider.

Prius v fikk den beste ratingen da den var utstyrt med LED-lys og såkalt high-beam assist. Da bilmodellen derimot var ustyrt med vanlige halogenlys, uten high-beam assist, fikk den dårligste rating.

– Hvis du har problemer med å se når du sitter bak rattet om kvelden, kan det godt være at frontlyktene dine har skylden, ikke øynene dine, sier David Zuby, som er forskningsleder ved Insurance Institute for Highway Safety, i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

IIHS understreker at det for sjåfører er avgjørende å kunne se veien, fotgjengere, syklister eller hindringer godt. De viser til at mange dødsulykker i trafikken skjer ved daggry, i skumringen eller i mørket.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det skremmer meg

NAFs kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen har kommentert testen av mellomklassebilenes frontlykter overfor DinSide.no. Han er skuffet over de dårlige resultatene.

– Det skremmer meg at det ikke er mer fokus på lys. Lys skal være en stor del av sikkerheten når man kjører bil. Er det noe vi foretrekker at skal være bra på bilen er det dekk, forstilling, bremser og lys, sier Engebretsen til DinSide.

Engebretsen understreker at det i Norge, som har så mange mørke timer høst og vinter og ofte våt og glatt veibane, er svært viktig med gode kjørelys.

Han forklarer at man nå må til en merkeforhandler om man ønsker å bytte til bedre lykter, og fraråder å prøve å fikse problemet selv.

Resultatene

Her er oversikt over alle merkene som er testet i de tre fronlykttestene til Insurance Institute for Highway Safety. De testet flere ulike lyktsystemer for hver modell og resultatene som er oppgitt er fra testen gjennomført med det beste tilgjengelige frontlyssystemet for hver modell.