Slik kommer du lengre med elbilen i vinter

Vinter, snø og kuldegrader kan by på rekkevidde-utfordringer for elbileierne.
Vinter, snø og kuldegrader kan by på rekkevidde-utfordringer for elbileierne.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her får du våre beste råd og tips for å kommelangt med elbilen i snø og kulde. Det gjør som kjent noe med batterikapasiteten og dermed rekkevidden - den halveres ofte.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rekkevidde er et nøkkelord for alle som har en elbil. Noen (les Tesla-eiere) er nok mindre opptatt av det enn andre, men uansett merke: Kjører du den tom for strøm, har du et problem!

Dette forsterker seg på vinteren. Alle elbiler får nemlig kortere rekkevidde når det blir kaldt. Det er det flere grunner til.

For det første har et nedkjølt batteri mindre kapasitet. For det andre bruker man mer energi i form av varmeapparat, varmeseter, rattvarme, varme i speil og bakrute, samt mer lys. På toppen av det hele økes rullemotstanden på vinterføre, enten det er snø eller slaps.

I sum utgjør dette i en stor forskjell. Ofte halveres rekkevidden på vinterdager. Det som på sommerstid går med god margin i forhold til rekkevidde, kan på vinterstid bli en kamp mot både kilometre og rekkeviddeangst.

Les også: Vil lage ny elbil – til under 70.000 kroner

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er rådene som tar deg lengre

Vi gir deg våre beste tips for å øke rekkevidden med elbilen i vinter.

1. Forvarm bilen mens du lader. Da bruker du ikke batterikapasitet til oppvarming, mens du kjører. Samtidig som du har en varm og isfri bil når du starter turen.

2. Parker inne når du har muligheten. For eksempel i et parkeringshus. Her er det ofte noen varmegrader, selv om det det er kuldegrader ute. Det betyr varmere batteri med mer kapasitet og isfri bil.

3. Reduser kupétemperaturen. Ta på litt ekstra tøy og senk temperaturen inne i bilen. Bruk varmesete og rattvarme, framfor bilens varmeapparat. Det sparer du strøm på.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Så stor blir regningen for å få nordmenn til å kjøre elbil

(Saken fortsetter under)

Elbilen bør varmes opp mens du lader, hvis ikke går det med ekstra mye strøm i starten.
Elbilen bør varmes opp mens du lader, hvis ikke går det med ekstra mye strøm i starten.

4. Ha nok luft i dekkene. Dekktrykket kan synke noe i kaldt vær. Lite luft gir økt rullemortstand og kortere rekkevidde.

Artikkelen fortsetter under annonsen

5. Lad ofte. Sett elbilen på lading så ofte du kan. Da opprettholder du driftstemperaturen på batteriet. Et batteri tar lettest og raskest imot lading når kapasiteten er mellom 20 og 80 prosent. La varmeapparatet være på når du hurtiglader. 2.000 kW er ikke så mye da, men er mye når du kjører, og tærer på bilens batteri.

6. Tenk regenerering. Bruk aktivt regenereringsfunksjonen i nedoverbakker og så ofte du kan ellers. Slipp gasspedalen og la bilen trille. Et bevisst forhold til dette kan øke rekkevidden med 10 – 15 prosent.

7. Senk farten. Økt fart gir økt luftmotstand, som igjen betyr høyere energiforbruk. Luftmotstanden mer enn dobler seg om man øker hastigheten fra 70 til 100 km/t.

Følger du disse enkle rådene er sannsynligheten stor for at du kommer litt lenger med elbilen, selv om det er vinter og kulde.

Les også:

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no