Discovery lover fotballsendinger uten bettingreklame
Jan Erik Aalbu, sportsdirektør i Discovery Norge, varsler jakt på flere attraktive rettigheter. Samtidig lover han å skjerme norsk fotball fra utenlandsk spillreklame.
Han jobber på spreng for å rigge TVNorge- og Eurosport-kanalene til neste års eliteserie i fotball. Antall kamper på åpne kanaler skal dobles, men det betyr reklame (12 minutter i timen).
– Det kommer ikke reklame for utenlandske spillselskaper på våre norske fotballkamper. Det blir helt fritt for det. Det blir ikke slike reklamefilmer verken i kampene eller i forbindelse med redaksjonelle sendinger, sier Aalbu til NTB.
Flere av hans kanaler sender reklamefilmer fra utenlandske bookmakere, siden sendingene avvikles i utlandet. I Norge har Norsk Tipping og Norsk Rikstoto spillmonopol.
Discovery-kanalene sender ikke reklame for utenlandske spillselskaper når Norge spiller landskamper, men de utenlandske bettingselskapene dukker opp når andre lands VM-kvalifiseringskamper sendes.
Får kritikk
Jevnlig får han kritikk for at de dyre rettighetsoppkjøpene hans finansieres av utenlandske bookmakere.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Nei, jeg synes ikke det er en vanskelig problemstilling. Vi driver kommersielt og forholder oss til det vi har lov til å gjøre, påpeker sportsdirektøren i Discovery Norge.
– Men du ser at det er omstridt?
– Jeg ser at det er omstridt, men hadde vi gjort noe galt, hadde vi vært buret inne hele gjengen, sier den tidligere fotballspilleren.
Han har selv hatt flere sentrale jobber i norsk idrett, som i årevis er blitt finansiert av statlige spillemidler gjennom tippeoverskuddet.
– Blir det mer reklame enn tidligere?
– Det blir ikke noe mer reklame enn tidligere. Det er et lovverk som styrer dette i Norge, og det forholder vi oss til. Det blir akkurat samme dose som på TV 2, tolv minutter i timen.