Politiet: Nå er Uber ulovlig i Norge
Ifølge to nye rettsavgjørelser vil Uber være straffbart i Norge, mener politiet. Ubers advokat tilbakeviser dette og mener selskapet opererer innenfor dagens lovverk.
I oktober ble en Uber-sjåfør i 40-årene dømt i Drammen tingrett for brudd på Yrkestransportloven. Han tilsto å ha kjørt 1145 oppdrag for det omstridte selskapet.
I en kjennelse i Borgarting lagmansrett ga politiet rett til å inndra førerkortet til en Uber-sjåfør i 30-årene.
– En faktisk avklaring
På dette grunnlag mener politiet de har fått den avklaringen de lenge har etterlyst.
– Jeg mener dette er en faktisk avklaring, sier politiinnspektør Ole Rasmus Knudsen ved påtaleavsnittet ved Seksjon for trafikk- og sjøtjeneste, til Dagens Næringsliv.
Han viser til at politiet har mulighet til å forsøke å straffe passasjerer for medvirkning til straffbar handling, men at dette ikke vil bli prioritert.
Les også: Toyota satser på Uber – Volkswagen velger Gett
Avskiltet
Det siste året har politiet avskiltet bilene til sjåfører som tas for å kjøre for drosje-apper som Haxi og Uber i Norge.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Den som driver persontransport mot betaling uten løyve kan ilegges forelegg for dette, og risikerer at førerkortet inndras og at det nedlegges bruksforbud på bil. Det gjelder også i tilfeller der oppdragene er formidlet ved hjelp av internett og applikasjon, uttalte politiinspektør Ole Rasmus Knudsen i Oslo politidistrikt til NTB i oktober.
Selskapet skal ha tapt 520 millioner dollar i første kvartal i 2016, for deretter å tape enda 750 millioner dollar i andre kvartal, ifølge medieselskapet Bloomberg.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSelskapet skal være verdsatt til 60 milliarder dollar. I dag opererer Uber i 500 storbyer i 66 land.
Les også: Uber skal ha tapt over 1 milliard dollar i år
– Fortsatt uavklart
Advokat Jens-Henrik Lien i advokatfirmaet Mageli representerer Uber-sjåførene i Norge.
– Det spørsmålet som fortsatt er uavklart per i dag er hvorvidt det å kjøre noen få turer nå og da er tilstrekkelig til å være en overtredelse. Ingen av disse sakene har satt skyldspørsmålet på spissen, sier Lien til Dagens Næringsliv.
Han avviser imidlertid å kommentere om det å kjøre regelmessig for Uber innebærer regelbrudd.
Les også: Uber inngår nytt gigantforlik