Milliardresultat for Norwegian

Se video.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norwegian melder om kraftig passasjervekst og et nettoresultat som ble forbedret med nesten 1 milliard kroner i tredje kvartal.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selskapet viser til et kvartalsresultat som er det beste selskapet har hatt siden oppstarten i 1993. Nettoresultatet ble hele 993 millioner kroner, 160 millioner kroner mer enn i tilsvarende kvartal i fjor.

Inntektene økte med nesten 1,1 milliarder kroner til 8,4 milliarder kroner.

8,6 millioner passasjerer fløy med det norske lavprisselskapet – en økning på 12 prosent fra tredje kvartal i fjor.

Les også: Norwegian forbyr Samsung-telefon på alle fly

Spania-vekst

Den sterkeste veksten fant sted i Spania der Norwegians nye innenriksruter har gjort landet til selskapets nest største marked, målt i antall passasjerer.

– Jeg er svært godt fornøyd med at våre trofaste kunder verden over fortsetter å fly Norwegian. Utviklingen er jevnt god i alle markeder, men den største veksten ser vi i Spania, spesielt på innenriksrutene. Rutene mellom London og Paris og USA har også en god utvikling, sier konsernsjef Bjørn Kjos.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I snitt var fyllingsgraden i juli, august og september 91,3 prosent, og selskapet peker på at fullere fly betyr lavere klimautslipp per passasjerkilometer.

(Artikkelen fortsetter under)

SE VIDEO: Kjos: Fantastisk potensiale i langdistanse:

Moderne flyflåte

Men det er ikke bare i Spania at passasjerveksten er stor. Også antall amerikanske passasjerer øker betydelig. Selskapet fastslår at markedsandelene i Norden opprettholdes, og viser til den kontinuerlige internasjonale ekspansjonen, med oppstart av nye ruter mellom Paris og USA i juli og nye ruter mellom Barcelona og USA som ble lansert i september.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med flere ruter følger også flere fly. Flyflåten er hittil i år utvidet med tre fabrikknye Boeing 787 Dreamliner og 14 Boeing 737-800. Bjørn Kjos legger ikke skjul på at med en gjennomsnittsalder på 3,6 år, har Norwegian en av verdens mest moderne flyflåter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Norwegian ser mot Argentina

Positivt på børsen

Resultatet får blandet mottakelse hos analytikerne, men en knallsterk oppgang på over 5 prosent på Oslo Børs torsdag formiddag forteller likevel at markedet reagerte positivt på det Bjørn Kjos kunne fortelle.

Mens meglerhuset Carnegie er skuffet og fastslår at driftsresultatet på snaue 1,4 milliarder kroner var 9 prosent under det de hadde forventet, mener Pareto Securities at resultatet i sum var bedre enn ventet, skriver Dagens Næringsliv.

Også DNB Markets anser Norwegian-resultatet som bedre enn det de hadde sett for seg, og spådde en økning i aksjekursen på nettopp 5 prosent.

Mens meglerhuset Carnegie er skuffet og fastslår at driftsresultatet på snaue 1,4 milliarder kroner var 9 prosent under det de hadde forventet, mener Pareto Securities at resultatet i sum var bedre enn ventet, skriver Dagens Næringsliv.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Også DNB Markets anser Norwegian-resultatet som bedre enn det de hadde sett for seg, og spådde en økning i aksjekursen på nettopp 5 prosent.

Les også: Var full på fly – må betale Norwegian 96.000 kroner

Kostnader

Norwegian påpeker at finanskrisen og globale nedgangstider gjør det krevende for hele luftfartsindustrien. Bjørn Kjos kan likevel fortelle at Norwegians kostnader er på vei ned, men at arbeidet med å kutte kostnader vil fortsette.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For Norwegian var de såkalte enhetskostnadene, som i flybransjen er forkortet med CASC, på 39 øre i tredje kvartal, inkludert utgifter til drivstoff på 9 øre. I samme kvartal i fjor lå enhetskostnaden på 41 øre.

Avhengig av drivstoffprisene skal kostnadene reduseres ytterligere til 38 øre og selskapet har for lengst satt seg som mål å komme ned på samme kostnadsnivå som Ryanair, selskapet som er best i bransjen.

– Endringer i drivstoffpriser og valutasvingninger, i tillegg til valutasikring, er risikoer som kan ha betydelig innvirkning på Norwegians resultater, minner selskapet om.

Les også: Norwegian kåret til Nordens mest populære lavprisflyselskap