Henning Solberg har tapt mange millioner på dekk-satsing

Henning Solberg har ambisjoner om å slå seg opp som dekk-konge, men det går ikke like fort som planlagt. Foto: NTB Scanpix
Henning Solberg har ambisjoner om å slå seg opp som dekk-konge, men det går ikke like fort som planlagt. Foto: NTB Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det har vært steinhardt, men kommer til å bli en gullbutikk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Henning Solberg er forlengst en legende innen rallysporten. Storebroren til Petter har hatt en lang og begivenhetsrik karriere bak rattet.

De siste årene har han også jobbet med å bygge seg opp som forretningsmann, det har ikke gått like bra.

Avisen Dagens Næringsliv (krever abonnement), skriver nå at Solberg og hans samarbeidspartnere har tapt hele 16 millioner kroner før skatt de siste årene, gjennom selskapene Felgservice og Dekknor Norge.

Skulle ha 30 dekksentre

En sammenslåing av selskapene skal ha utløst behov for en kraftig opprydningen. Egenkapitalen er negativ og Solberg garanterer for et større gjeldsbeløp privat.

Hovedpersonen selv har imidlertid ikke mistet motet:

– Det har vært steinhardt, men det kommer til å bli en gullbutikk, sier Henning Solberg til Dagens Næringsliv.

Tilbake i 2012 gikk Solberg ut med planer om å etablere 30 dekksentre i løpet av fem år. Det har senere vist seg å være i overkant ambisiøst, nå er planen redusert til to dekksentre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Mener nordmenn roter bort to milliarder kroner – hvert år

Rikest i bilbransjen

Dekkbransjen har vært gjennom store endringer de siste årene. På mange måter startet dette med Tommy Sharif som bygget seg svært hurtig opp. I etterkant har det vokst fram flere store kjeder, og konkurransen i bransjen er nå mye tøffere enn for bare noen år tilbake.

Samtidig har mange i bransjen vært flinke til å tenke nytt og skaffe nye inntektsstrømmer. Dekkhotell har særlig vokst kraftig og betyr mange millioner i årlig omsetning.

Den rikeste mannen i norsk bilbransjen bygget seg for øvrig opp gjennom blant annet import av dekk. I likhet med Henning Solberg startet Egil Stenshagen karrieren som rallyfører. 67-åringen er nå god for tre milliarder kroner.

Les også:

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no