Bildelingstjeneste på nett vokser raskt

Øvelseskjøring i bil. To personer i en bil, kvinnelig sjåfør med blikket på veien, dypt konsentrert og et fast grep om rattet. Øvelseskjører med ung mann. Øvelseskjøring. Sertifikat. Førerkort. Bilkjøring. NB! MODELLKLARERT Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Øvelseskjøring i bil. To personer i en bil, kvinnelig sjåfør med blikket på veien, dypt konsentrert og et fast grep om rattet. Øvelseskjører med ung mann. Øvelseskjøring. Sertifikat. Førerkort. Bilkjøring. NB! MODELLKLARERT Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

I løpet av et år på markedet har nettjenesten Nabobil hatt 13.000 leietransaksjoner på sine 3.000 biler. De har nå over 50.000 registrerte brukere.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bildelingstjenesten Nabobil har det siste året blitt nevnt i samme åndedrag som Airbnb og Uber.

– Målet er at man i storbyer som Oslo fremover skal kunne leve uten egen bil, mens man i småbyene gjerne skal kunne droppe bil nummer to, sier daglig leder Even Heggernes (32) i Nabobil til Dagens Næringsliv.

Det er første gang Nabobil opplyser hvor mange ganger bilene deres er blitt leid ut. Siden nyttår har antall transaksjoner økt med 10 prosent hver uke, og over halvparten av leietransaksjonene har skjedd i løpet av de tre siste månedene

I en rapport tidligere i år om delingsøkonomi skrev forsker Dag Slettemeås (43) ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) at Nabobil er den norske tjenesten på området flest kjenner til. Han mener selskapet nå er «kommet så godt på vei at ting begynner å rulle av seg selv».