Nå er det helt slutt for BMW Z4

Den har vært med oss i to generasjoner, siden 2002. Men nå er det slutt for BMW Z4.
Den har vært med oss i to generasjoner, siden 2002. Men nå er det slutt for BMW Z4.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det skjer uten at en oppfølger står klar.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Åpne sportsbiler som attpåtil er oppnåelig for folk flest, er ikke det nybilmarkedet har mest av, men en av disse har vært BMW Z4. Den åpne roadsteren har vært med oss i to generasjoner (2002-2008, 2009-2016), men nå er det slutt.

Z4 erstattet i sin tid Z3, så det logiske vil være at neste bil av denne typen heter Z5.

Den står imidlertid ikke klar til å ta over. Nei, det litt spesielle nå er at Z4 ikke blir direkte erstattet.

Til gjengjeld skal BMW ha et samarbeid med Toyota om en kommende ooofølger. Ryktebørsen sier derfor at Toyotas versjon av denne bilen vil hete Supra.

Kan bli rendyrket sportsbil

Den erstattet Z3. Vil det bety at Z5 vil erstatte den igjen?
Den erstattet Z3. Vil det bety at Z5 vil erstatte den igjen?

Nøyaktig hvordan bilen blir, og hvem som har gjort hva er for tidlig å si. At bilen har klassiske sportsbilproporsjoner med langt panser og motoren foran, er rimelig sikkert, det samme er bakhjulstrekk. Ellers er det meste usikkert.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

BMW Z4 var mer kjent som en cruiser enn som en veldig sporty bil, men dette kan det nå bli endring på. Ikke se bort fra at nye Z5 vil bli en rendyrket sportsbil med fokus på kjøreegenskaper og rundetider.

Les også: Alle BMW Hommage-bilene samlet på Villa d'Este

(Saken fortsetter under)

Nå forsvinner BMW Z4 inn i solnedgangen for godt.
Nå forsvinner BMW Z4 inn i solnedgangen for godt.

Satser på lavere vekt

Den nye Z5 har blitt observert under testing, og bortsett fra at det er en roadster, så er den eneste interessante og sikre informasjonen at bilen får en soft-top, i stedet for et foldbart metalltak. Det betyr at man satser på lavere vekt, som igjen kan tyde på at man satser mer sportslighet enn komfort.

I 2019 får vi sannsynligvis svaret, for da vil den nye modellen bli lansert ifølge ryktene. Men kanskje får vi se konseptversjoner av bilen allerede til neste år.

Les også:

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no