Jensen: – Vi er bilistenes parti

Frp-leder Siv Jensen.
Frp-leder Siv Jensen. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Frp er på glid i forhandlingene om dyrere diesel og bensin, men partileder Siv Jensen fastholder at bilistene «samlet sett» skal komme godt ut av statsbudsjettet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi er, har vært og vil alltid være bilistenes parti. Vi vil fortsette å være opptatt av at skatte- og avgiftsnivået i Norge skal ned og ikke opp, sa Jensen til NTB etter et tre timer langt landsstyremøte fredag kveld.

– Det er bred enighet i landsstyret om disse to prinsippene, og det gjør det lettere for oss å meisle ut strategiene våre, tilføyer hun.

Debatt

Landsstyret i Frp traff ingen avgjørelse knyttet til de borgerlige forhandlingene om det grønne skatteskiftet, men spørsmålet om drivstoffavgifter og øvrige bilavgifter ble grundig debattert.

– Det viktige for Frp er at bilistene samlet sett kommer godt ut av budsjettene. Bilistene betaler inn mye penger til samfunnet, sier Jensen.

Hun understreker at de forestående strategiseminarene i partiet var hovedsaken under fredagens møte.

– Vi skal for første gang gå inn i en valgkamp som regjeringsparti. Da betyr det mye hvordan man legger opp valgkampstrategien inn mot 2017, forklarer hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Til nå har Frp hatt håndbrekket på i spørsmålet om økte drivstoffavgifter, men mye tyder på at partiet nå er innstilt på å slippe litt opp på bremsen. For partiledelsen var det iallfall en målsetting før møtet å skaffe seg et større handlingsrom i forhandlingsinnspurten.

Les også: Asylstopp gir milliarder i økt handlingsrom

Nye toner

Fremskrittspartiet ble stiftet i 1973 som Anders Langes parti til sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrep. Siden starten har kampen mot skatter og avgifter sittet i ryggraden. I 1986 felte Frp regjeringen til Kåre Willoch fordi den ville øke bensinavgiften med 42 øre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Problemet er at Venstre og KrF til nå har stått steilt på at høyere pris på fossilt drivstoff må være del av en grønn skatteveksling. En mulig utvei er å la dyrere diesel og bensin utlignes av reduksjoner i andre bilavgifter, som årsavgiften.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Grønt samarbeid for Frp og Venstre

– Generelt kan jeg si at vi som bor ute i distriktene mener økte drivstoffavgifter er et dårlig tiltak sett fra vår side, sa fylkesleder Harald Eivind Bakke i Oppland til Aftenposten i forkant av møtet. Han mener et slikt grep må kompenseres. Fylkesleder Frank Sve i Møre og Romsdal er inne på det samme og slår fast overfor avisen at «totalpakken» blir avgjørende.

Regjeringen har som mål å bli enige med Venstre og KrF om et grønt skatteskifte innen statsbudsjettet legges fram 6. oktober, men ennå står partiene langt fra hverandre.