Du ser kanskje hvorfor Freddy dro til Latvia for å teste bil

Freddy Resberg har et spesielt forhold til Audi. Totalt har han eid rundt 30 biler med fire ringer i grillen. Da er det heller ikke så rart at han blir spesielt invitert når Audi Norge inviterer til tur til Riga for å kjøre superbilen Audi R8 på bane.
Freddy Resberg har et spesielt forhold til Audi. Totalt har han eid rundt 30 biler med fire ringer i grillen. Da er det heller ikke så rart at han blir spesielt invitert når Audi Norge inviterer til tur til Riga for å kjøre superbilen Audi R8 på bane.
Artikkelen fortsetter under annonsen

40-åringen fra Fredrikstad er trolig Norges største blodfan av Audi.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Freddy Resberg er ikke helt som alle andre. For eksempel er store deler av skuldrene og venstre arm dekket av en diger Audi Sport-tatovering.

Han levner ingen som helst tvil om hvilket bilmerke han foretrekker.

– Det startet gjennom medlemskapet i Audi/VW-klubben. Jeg har vel mer eller mindre hatt dilla på Audi siden 1995. Totalt har jeg eid rundt 30 Audier. Det startet riktignok dårlig, med en 1997-modell A6 som det bare var trøbbel med. Men etter at jeg fikk min første RS6 var det ingen vei tilbake, forteller Freddy, som er selvstendig næringsdrivende.

Les også: Dette er den raskeste bilen Audi noensinne har laget

Selvskreven gjest

Om NOEN skal inviteres til Audi Sportscar Experience så er det Freddy!

Her får deltakerne anledning til å prøve superbilen Audi R8 V10 Plus på bane. Med både teoretisk og praktisk innføring i hvordan en best benytter en slik bil til det fulle.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sjansene er dessuten til stede for at turen svarer seg rent økonomisk også, for Audi sin del. Det er nemlig slett ikke umulig at Freddy bestiller seg en slik bil selv. Han har gjort det før. Fire ganger ...

Det var mange som ville ha et bilde av tattoveringen til Freddy under oppholdet i Riga.
Det var mange som ville ha et bilde av tattoveringen til Freddy under oppholdet i Riga.

Fire råskinn i garasjen

Resberg er nemlig det vi vil kalle godt vant. I garasjen har han og kona ikke mindre enn FIRE Audi RS-modeller. RS-utgavene er de mest sportslige og blant de aller dyreste bilene Audi har i sortimentet sitt.

Denne garasjen burde fylle de fleste behov når det kommer til bilhold. Foto: Privat
Denne garasjen burde fylle de fleste behov når det kommer til bilhold. Foto: Privat

Hjemme hos Resberg står disse i garasjen: En andre generasjon RS4 (450 hk), en 2016-modell RS3 (367 hk), en RS6 (560 hk) og en RS6 Performance (605 hk).

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Totalt knappe 2.000 hk fordel på fire biler. Joda, det burde holde til å dra skinnet av pølsa. Grundig.

Les også: Åpen Audi: Dyr som ny, men nå er den billig

En fornøyd gjeng med kunder, Audi-ansatte og inviterte journalister på tur til Riga for å kjøre Audi R8 på bane.
En fornøyd gjeng med kunder, Audi-ansatte og inviterte journalister på tur til Riga for å kjøre Audi R8 på bane.

– Frister med R8

Men i Riga er det altså selveste superbilen han får kjøre. Audis raskeste og råeste bil noensinne. R8 V10 Plus.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den spurter fra 0-100 km/t på 3,2 sekunder og har en potensiell toppfart på 330 km/t.

Det er sånt som får blodet til å bruse hos Freddy. Derfor må vi jo spørre, etter noen runder med flat pedal på banen:

– Vurderer du å gå til anskaffelse av en slik bil?

– Uten tvil! Nye R8 har et enormt potensial for kjøring på bane. Her har det skjedd mye siden forrige generasjon.

Les også: Design-ikonet får en storebror

Når du har anledning til å kjøpe en superbil som Audi R8, blir drømmebilen noe som dette: Lamborghini Aventador.
Når du har anledning til å kjøpe en superbil som Audi R8, blir drømmebilen noe som dette: Lamborghini Aventador.

Har hatt fire stykker

Få, om noen, i Norge kan med større tyngde komme med en slik uttalese. Freddy har hatt fire ulike R8-er tidligere. Fire, der altså!

For å sette det i perspektiv: De fleste får aldri en gang anledning til å sitte på med en slik bil ...

Inkludert i disse fire er en helt spesiell GT-utgave som var nummer 8 av totalt 333 produserte i verden!

– Så når Audi R8 åpenbart er realiserbar – hva er da drømmebilen?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er Lamborghini Aventador. Men jeg er heldigvis for lang for den bilen, humrer Audi-mannen ...

– Men hva med Tesla?

– Hva jeg mener om Tesla er nok ikke egnet "på trykk". Dildobil ...

Så sånn er det ...

Saken er først publisert på Broom.no

Les også:

60 år etter triumfen kom den unike bilen tilbake

Nå skal det bli mye dyrere å jukse med vekten

Bilfabrikk snur: Trekker seg likevel ikke ut av Norge