Dette blir tidenes dyreste Tesla

Tesla Model X (foran) og Model S (bak) er nå tilgjengelig med et nytt batteri på 100 kWt. Prisene starter på henholdsvis 1.190.500 og 1.152.700 kroner.
Tesla Model X (foran) og Model S (bak) er nå tilgjengelig med et nytt batteri på 100 kWt. Prisene starter på henholdsvis 1.190.500 og 1.152.700 kroner.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norske priser klare på de nye toppmodellene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dersom du bestiller i dag får du alle varianter av Model S og Model X i november, inkludert P100D. Unntaket er femsetersvariantene av Model X, som leveres i starten av 2017. Tidligere denne uka ble det kjent at Tesla faser inn et nytt og enda større batteri. Det nye batteriet er på 100 kWt, mens det tidligere var på maks 90 kWt.

Det nye batteriet gjør naturligvis noe med både rekkevidden og ytelsene.

Men det påvirker naturligvis også prisene. Og de nye flaggskipene til Tesla, Model S P100D og Model X P100D med Ludicrous Speed, blir de dyreste modellene så langt, fra den amerikanske elbilprodusenten.

Aller dyrest blir SUVen Model X P100D. Den har en startpris på 1.190.500 kroner. Mens Model S P100D starter på 1.152.700 kroner. Alt dette er altså uten avgift og uten moms, som elbilene i alle fall så langt slipper unna.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tesla gjør det igjen – enda raskeste og bedre rekkevidde

Råspreke

Det er med andre ord kostbart å bli eier av de råspreke elbilene. Men så er det altså RÅSPREKE biler, også.

Satt i perspektiv: En BMW X5 M, med 575 hk, koster over 2 millioner kroner. Altså nesten det dobbelte av Model X P100D, og sistnevnte er i tillegg betydelig raskeste.

Model X gjør 0-100 km/t på lynraske 3,1 sekunder med Ludicrous Speed, mens X5 M trenger 4,2 sekunder på samme øvelse.

Tesla Model X har de karakteristiske Falcon Wing-dørene som gir tilgang til både andre- og tredje seterad.
Tesla Model X har de karakteristiske Falcon Wing-dørene som gir tilgang til både andre- og tredje seterad.

Banker konkurrentene

Audi RS7 Performance, som kan sammenlignes med Model S P100D, koster nesten 1.8 millioner kroner. Altså over 600.000 kroner mer enn elbilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og mens RS7 med sine 605 buldrende hestekrefter, bruker 3,7 sekunder fra stillestående til 100 km/t – klarer Model S P100D med samme øvelsen ett sekund raskere. Lydløst.

Les også: Ketil lager allerede strøm til bilen sin

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lang rekkevidde

Samtidig blir altså rekkevidden ytterligere forbedret. Nå klarer Model S opptil 613 kilometer. Mens SUVen Model X kan kjøre 543 kilometer på èn lading. Begge deler er NEDC-tall.

Tidligere var maks rekkevidde 489 kilometer på Model X og 557 kilometer på Model S.

Kan bli dyrere

For øvrig må vi understreke at prisene som nevnes over er startpriser. Model S P100D kan komme på over 1,4 millioner kroner, hvis du velger alt utstyrt og vinterdekk i 21" dimensjon.

Model X nærmer seg 1,5 millioner om du skal ha de største vinterdekkene og alt utstyr.

Likevel er det vanskelig å si annet enn at dette er for rene kupp å regne, sammenlignet med biler som har tilsvarende ytelser.

Dersom du bestiller i dag får du alle varianter av Model S og Model X i november, inkludert P100D. Unntaket er femsetersvariantene av Model X, som leveres i starten av 2017.

Les også: Nå skal Tesla-eierne tjene penger på bilen sin

Saken er først publisert på Broom.no

Les også:

Tesla gjør det igjen – enda raskere(!) og bedre rekkevidde

Dette gjør Tesla for å beholde forspranget

Den ene kan være mye smartere kjøp enn den andre

Sjekk hvem denne varebilen klarer å kjøre fra