Denne superbilen koster 19 millioner - og ble utsolgt på et blunk
Her snakker vi eksklusiv superbil fra Lamborghini.
Det holder ikke bare å være rik hvis du har lyst på en spesialmodell fra Lamborghini. Nei, du må være seriøst kjapp også!
Det får vi igjen bekreftet med den super-eksklusive Centenario Roadster. Bilen har akkurat debutert på Monterey Car Week i USA. Men allerede før den ble vist fram der for første gang, var samtlige eksemplarer solgt. Det skjer til tross for at bilen har en prislapp på drøye 19 millioner kroner.
Skarpe kanter
Så snakker vi da også om et lite antall biler. Bare 20 eksemplarer skal bygges. Det er grunn til å vente at kjøperne er folk som har en betydelig bilsamling fra før.
Centenario Roadster er den (delvis) takløse utgaven av spesialmodellen Centenario LP 770-4. Den debuterte på bilutstillingen i Geneve tidligere i år. Også den blir kun produsert i 20 eksemplarer og også den ble utsolgt på ett blunk.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenBilene er basert på superbilen Aventador. Linjeføringen er typisk for merket, med skarpe kanter og detaljer i alle bauger og kanter.
Les også: Øvelseskjøring i Lamborghini kan bli realitet
(Saken fortsetter under)
Kunne laget flere
I år er det 100 år siden Ferruccio Lamborghini ble født (28. april 1916), og dermed har man en unik sjanse til å feire legendens 100-års jubileum, noe som gjøres med disse spesialmodellene.
Siden starten på 2000-tallet har Lamborghini skjønt at det ligger store penger i å lage biler i små opplag, basert på allerede eksisterende modeller. Det er tydeligvis ingen ting å si på etterspørselen. Slik sett kunne Lamborghini helt klart laget flere eksemplarer, men her er naturligvis poenget at det skal være mest mulig eksklusivt.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Topp 5: De heftigste fra Lamborghini
770 hestekrefter
Superbilen har naturligvis prestasjoner som står i forhold til det voldsomme ytret. Motoren er langsmontert i midten, har 770 hk og trekk på alle fire. De 770 hestene sørger for en toppfart på 350 km/t, mens 0-100 går unna på rundt 3 sekunder blank.
Artikkelen fortsetter under annonsenBilen har for øvrig firehjuls-styring (ikke så ulikt det Porsche 911 GT3 har), noe som er kjekt å ha på racerbanen idet man jager V12-eren opp til turtalls-sperra på 8600 omdreininger.
Les også:
Ser du hvorfor dekket koster over én million?
Vil bytte bort privat øy – mot denne bilen!
– Du kommer ikke mye nærmere bil-himmelen
Saken ble opprinnelig publisert på Broom.no