Du kan få sprekere bil – uten å betale avgift

På biler som er ti år eller eldre trenger du ikke betale avgift for ekstra hestekrefter om du trimmer motoren. Dermed kan du spare mye, kontra nyere biler.
På biler som er ti år eller eldre trenger du ikke betale avgift for ekstra hestekrefter om du trimmer motoren. Dermed kan du spare mye, kontra nyere biler.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men det er ett krite rium som må være oppfylt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skulle du ønske at det var litt mer krefter i bilen din? Akkurat det er det nok mange bileiere som kjenner seg igjen i. Mange har da også gjort noe med det: De har trimmet motoren, og fått en sprekere bil.

Her er det flere veier til målet. Det er flere måter å trimme motoren på og prisene varierer også mye. Men uansett metode, må du betale avgift til staten for de ekstra hestekreftene. Det kan fort bli kostbart.

– Gunstig ordning

Her finnes det imidlertid ett "smutthull". Det er nemlig avgiftsfritt å trimme eldre biler. Grensen går her ved ti år. Men det holder ikke at bilen i seg selv er ti år gammel. Den må ha vært registrert i Norge i minst ti år.

For bruktimporterte biler, begynner altså denne beregningen å løpe fra de er registrert i Norge første gang.

– Dette er en gunstig ordning og noe jeg vet endel benytter seg av. Men samtidig er det flere ting man bør se opp for hvis man skal trimme en bil som er ti år eller eldre, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Mer bil enn dette får du ikke for 300.000

Gått på en smell

Han anbefaler først og fremst at man er edruelig i forhold til trimmingsgrad.

– Her er det mange som har gått på en smell. De har ønsket mest mulig krefter, gjerne til lavest mulig pris. Det kan bli kortvarig moro. Jeg anbefaler generelt ikke å øke effekten med mer enn 20-25 prosent, i noen tilfeller også mindre. Og så er det viktig å ta en grundig vurdering av bilen før man setter i gang.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Høyere belastning

– Hva legger du i det?

– Det er ikke alle biler som er like godt egnet for trimming. Husk at dette kan gi høyere belastning for en rekke komponenter. Hvis bilen har automatgir bør man tenke deg grundig om. Mange ganger tåler ikke automatkassene det økte momentet i motoren, og resultatet kan bli et dyrt girkassehavari.

– Jeg synes også det er viktig at både bremser, styring, hjuloppheng etc. er i god stand før man trimmer bilen, det samme gjelder for motoren så klart. Den bør være nyservet og i generelt god stand, og heller ikke ha gått veldig langt. Det er vanskelig å være helt konkret i forhold til kilometerstanden her, men har bilen gått over 150.000 kilometer, vil jeg nok være ekstra forsiktig med å trimme den.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette er verdens mest solgte bil

Kan bli mer tungsolgt

– Noe annet man bør tenke på?

– Ja, selv om man slipper å betale avgift, skal det likevel føres inn i vognkortet til bilen, at den har mer krefter enn originalt. Det er også verdt å huske at forsikringspremien i mange tilfeller kan bli høyere når bilen har fått mer krefter.

– Og så er det ett aspekt til: Nemlig verdien på bilen. I mange tilfeller er en trimmet bil mer tungsolgt enn biler som er originale. Mange frykter nok at biler som er trimmet også er hardere kjørt. I denne sammenhengen er det også viktig å ta vare på all dokumentasjon rundt trimmingen, avslutter Benny.

Les også:

Dette kan bli verdens første kommersielt tilgjengelige flyvende bil

Kjører du i jobben? Da skal det ikke mye til for å ha «gratis» bil

Jo – du kan gjøre kupp på bestselgerne