Her legger «den flyvende rumpa» ut på jomfruturen

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det som betegnes som verdens største luftfartøy, en krysning mellom et fly og et luftskip, la ut på sin første flytur onsdag.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere tilskuere jublet og klappet da Airlander 10 tok av fra Cardington i England onsdag, fire dager etter at forrige forsøk på å komme seg i luften mislyktes.

Gigantfarkosten tok av fra samme sted som luftskipet R101 da sistnevnte la ut på sin skjebnesvangre siste tur i 1930. R101 styrtet i Frankrike og 48 personer mistet livet. Det satte i praksis en stopper for utviklingen av luftskip i Storbritannia. Enda mer kjent er Hindenburg-katastrofen utenfor New York i 1937. 36 personer mistet livet da det tyske luftskipet ble ødelagt i en eksplosjonsartet brann.

Les også: «Den flyvende rumpa» klar for å ruve i luftrommet

Mens Hindenburg var fylt med den svært brennbare gassen hydrogen, er Airlander 10 fylt med helium, som ikke brenner. Fartøyet er utviklet for å drive overvåking for det amerikanske forsvaret, men produsenten Hybrid Air Vehicles (HAV) mener det også kan brukes kommersielt. HAV omtaler Airlander 10 som det største luftfartøyet som flyr i dag, men 92 meter lange Airlander er fortsatt bare litt over en tredel så langt som Hindenburg.

Det moderne luftskipet kan nå en hastighet på rundt 150 kilometer i timen og komme opp i en høyde på rundt 5.000 meter. Det kan holde seg i luften i rundt to uker dersom det flyr ubemannet. Med besetning om bord, kan det fly i fem dager sammenhengende.