Brexit kan ødelegge for denne bilen

SUV-en GS er akkurat lansert i Storbritannia, planen var at den skulle bli en spydspiss for satsing videre ut i Europa.
SUV-en GS er akkurat lansert i Storbritannia, planen var at den skulle bli en spydspiss for satsing videre ut i Europa.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det spøker for MGs Europa-lansering av ny SUV.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Brexit har utløst stor uro i bilbransjen. En rekke bilmerker produserer biler i Storbritannia. Og nå er man usikre på hvilke konsekvenser britenes nei til EU vil gi. Flere bilprodusenter har satt nye investeringer på vent, inntil man vet mer om hva som kommer til å skje.

En av dem som er sterkt rammet av dette, er MG. De er nå i full gang med å gjøre comeback og har vært i Storbritannia i noen år, planen var opprinnelig å ekspandere videre ut i Europa fra 2018.

Men nå er det høyst usikkert hva som skjer med dette.

En av verdens største

Merket med de stolte sportsbiltradisjonene er nå Kina-eid. MG ble med i dragsuget da Rover gikk konkurs tilbake i 2005.

Nå er de eid av Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC). De er verdens 11. største bilprodusent og har store ambisjoner for MG. Ikke minst i Europa, der de håper at en kjent merkevare skal gi dem et fortrinn sammenlignet med øvrige kinesiske bilprodusenter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Ti år siden dette bilmerket gikk konkurs

Alle planer er usikre

MG har designsenter i England, og de setter også sammen biler i den gigantiske Longbridge-fabrikken, hvor Rover tidligere hadde produksjon. Meningen var å eksportere biler herfra, og ut i Europa.

– Brexit-avstemningen har gjort alle umiddelbare planer usikre, inntil en ny handelsavtale med EU er framforhandlet.

Det sier Matthew Cheyne som er salgs- og markedsdirektør i MG, til bransje-nettstedet Automotive News.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En slik avtale kan komme til å ta tid. Dermed har ikke MG annet valg enn å stoppe opp og avvente.

Les også: Salget øker etter den store VW-skandalen

Viktig bil

Dette skjer kort tid etter at MG har lansert den første av to kommende SUV-er som man har store forventninger til. GS er en kompakt bil på størrelse med Nissan Qashqai, men til betydelig lavere pris.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne blir sett på som en viktig spydspiss for merket. Markedet for SUV-er er sterkt økende, og i dette segmentet kan det være enklere å hente nye kunder, enn i mange andre. Snart kommer også en mindre crossover, på størrelse med Nissan Juke og Renault Captur, for å nevne noen.

Men når – eller om – disse kommer til resten av Europa er altså nå usikkert.

Roadsteren TF ble siste nye modell fra MG før konkursen. Den fant også veien til Norge, i et brukbart antall eksemplarer.
Roadsteren TF ble siste nye modell fra MG før konkursen. Den fant også veien til Norge, i et brukbart antall eksemplarer.

Les også:

Saken ble opprinnelig publisert på Broom.no