Dette gjør Tesla for å beholde forspranget

Tesla Model S er faceliftet. Den nye fronten er enda mer aerodynamisk enn før, og teknologien rundt Autopilot-systemet er klasseledende. Dessuten kan du få toppmodellen med Ludicrous-oppgradering. Og da begynner den snart å bli raskere enn et fly.
Tesla Model S er faceliftet. Den nye fronten er enda mer aerodynamisk enn før, og teknologien rundt Autopilot-systemet er klasseledende. Dessuten kan du få toppmodellen med Ludicrous-oppgradering. Og da begynner den snart å bli raskere enn et fly.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå har det skjedd ting med Model S.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tesla Model S P90D

  • Motor: 2 elektriske motorer - en på hver aksel
  • Effekt: 469 hk / 967 Nm
  • Rekkevidde: 509 km (489 med Ludicrous-oppdatering)
  • Forbruk: 1,77 kWt/mil
  • 0-100 km/t: 3 sek.
  • Toppfart: 250 km/t
  • Bagasjerom: 895 liter
  • Lengde x bredde x høyde: 497 x 196 x 143 cm
  • Pris: Fra 548.000 kroner (S60D)
  • Pris testbil: 1.235.600 kroner

Hva er dette?

Det begynner å bli en stund siden Tesla slapp sin første familiebil: Model S. Det er en bil som så til de grader satte standarden i sitt segment, at det nesten var litt flaut på vegne av resten av bransjen.

Men de påfølgende årene har altså de etablerte merkene tatt grep, og forsøkt å ta inn igjen forspranget. At Teslas inntreden i bilbransjen har virket som en katalysator for utviklingen av elbiler, er det således ingen tvil om.

Tesla har imidlertid ikke sittet stille de heller. Model X er kommet, og volummodellen Model 3 er på vei. Og i sommer kom dessuten en fornyet variant av Model S. Vi har fått hendene på topputgaven – nemlig P90D. Med Ludicrous-mode.

Akkurat hvilken effekt denne bilen har skal vi være litt forsiktige med å uttale oss bombastisk om. Det ble snakket om rundt 700 hk. På Opplysningsrådet for veitrafikk sine sider står det 469 hk. Akkurat nå er flere hundre norske Tesla-kunder involvert i et søksmål mot den amerikanske elbilprodusenten, fordi de mener den faktiske effekten er lavere enn oppgitt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det tok oss imidlertid rundt tre sekunder å slå fast at bilen er fullstendig Ludicrous (vanvittig!), uansett antall hestekrefter.

Les også: Den ene kan være mye smartere kjøp enn den andre

(Saken fortsetter under)

Faceliften utvendig består i stor grad av at nosecone-grillen er fjernet, nye LED-lykter er på plass, lakkering av kanaler og en ny diffusor/nedre del av bakfangeren.
Faceliften utvendig består i stor grad av at nosecone-grillen er fjernet, nye LED-lykter er på plass, lakkering av kanaler og en ny diffusor/nedre del av bakfangeren.

Hvordan er den på kjøre?

Jeg glemmer nok aldri min første opplevelse av å kjøre en Tesla. Jeg var nemlig en av de aller første i Norge som fikk teste Model S. Og det var ikke likt noe annet jeg hadde prøvd.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv om ukens testbil er langt raskere, er ikke opplevesen like minneverdig. Tesla, og etterhvert andre elbil-produsenter, har gjort oss godt vant.

Kjøreopplevelsen skiller seg mest på at den har Dual Drive (firehjulsdrift). Ikke minst på våt asfalt er det avgjørende for at du skal få nyte godt av de nesten absurde kreftene du råder over.

Setene er dypere og har bedre sidestøtte både til lår og rygg, og det er mulighet for justering av korsryggen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Som vi er vant med fra Tesla, ligger batteriene helt nede under gulvet. Det lave tyngdepunktet gjør at bilen oppleves overraskende smidig i svingene, med minimal krenging. Her har også luftfjæringen en viktig rolle.

Med tanke på at denne bilen veier like mye som SUVen Audi Q7, er det bemerkelsesverdig hvor sportslig den er å kjøre. Selv med 21" felger er den dessuten komfortabel, når du ønsker det.

Les også: Sjekk hvem denne varebilen klarer å kjøre fra

Du venner deg til å bli overflødig

Det som imidlertid gir den største «wow»-opplevelsen i Model S, er Autopilot-systemet. Dette er helt klart det nærmeste vi har kommet en selvkjørende bil på markedet. To napp i spaken til cruisekontrollen, og du aktiverer systemet. Bilen legger seg pent i midten av kjørefeltet, følger sidemarkeringen og bilene foran på en utmerket måte. Ja, du venner deg rett og slett veldig fort til å bli overflødig!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Autopilot-systemet er svært bra. Nesten skummelt bra.
Autopilot-systemet er svært bra. Nesten skummelt bra.

Og selv de av oss som er langt over middels interessert i å kjøre selv, lærer raskt å sette pris på Autopiloten. Særlig i rushtrafikk og kjøring på motorveien.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Du bør imidlertid ikke legge deg tilbake og sovne bak rattet helt ennå. Systemet omtales fortsatt som «Beta» av Tesla selv, og er under kontinuerlig utvikling, blant annet basert på erfaringer fra tusenvis av Tesla-eiere ute i trafikken.

For hver dag som går, blir dermed ny data som kan brukes til å utbedre Autopilot-systemet samlet. Når en ny versjon av Autopilot-systemet er klar, kan du selv oppgradere bilen din trådløst hjemme i garasjen. Muligheten for å «fornye» bilen på denne måten er Tesla fortsatt alene om.

Les også: Denne kan komme til å snu opp-ned på lastebilmarkedet

(Saken fortsetter under)

Glasstaket bidrar til en coupe som oppleves romslig. Her er det også god plass for de som sitter i baksetet, selv om takhøyden kan være noe snau for de mest høyreiste.
Glasstaket bidrar til en coupe som oppleves romslig. Her er det også god plass for de som sitter i baksetet, selv om takhøyden kan være noe snau for de mest høyreiste.

Hvordan er plassen?

Model S er som tidligere en svært romslig familiebil. Den har et bredt baksete, om enn noe flatt og ikke like komfortabelt som forsetene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benplassen i andre seterad er god, mens takhøyden kan være litt snau for de høyeste passasjerene.

I kjent stil får du bagasjerom både foran og bak. Men fordi denne utgaven har firehjulsdrift, er "Frunken" foran noe mindre romslig enn i utgavene som har bakhjulsdrift.

Oppgitt bagasjevolum er 895 liter, mens maksimalt volum er 1.795 liter.

Dessverre er den enn så lenge ikke tilgjengelig med tilhengerfeste, slik som SUVen Model X.

Testbilen har ikke de bakovervendte barnesetene i bagasjerommet som gjør Model S til en 7-seter. Men disse er altså kun anvendelige for barn, takket være begrenset takhøyde og beinplass.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er fortsatt ingen oppbevaringsplass i dørene eller i ryggen på forsetene. Og det er ikke mulig å få midtarmlene for de som sitter på andre seterad.

Les også: Tesla-eier: – Autopiloten reddet livet mitt

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Den digre skjermen som utgjør dashbordet er den samme som før. Sportssetene i testbilen er ekstrautstyr, og byr på bedre sidestøtte og komfort enn standardsetene.
Den digre skjermen som utgjør dashbordet er den samme som før. Sportssetene i testbilen er ekstrautstyr, og byr på bedre sidestøtte og komfort enn standardsetene.

Finest utenpå eller inni?

Det er særlig én ting som avslører om du kjører en ny eller en «gammel» Model S – nosecone-«grillen». Siden dette er en elbil, trenger den ingen tradisjonell grill med åpning som gir kjøling til motoren. Det har Tesla tatt konsekvensene av. Det var ingen vanlig grill tidligere heller, men fronten var dominert av en sort plate som kunne minnne om en grill. På den nye utgaven er den erstattet av en liten stripe med Tesla-logoen i midten.

Det er også nye LED-lys, både signaturstripen og kjørelys-/fjernlys er forbedret. For de som har kjørt pre-facelift Model S på vinterstid i mørket, er dette gode nyheter. De gamle lysene var rett og slett ikke gode nok. Her var det behov for å gjøre noe.

Oppberingsplassen i midtkonsollen er bra – og inkluderer også dockingstasjon til iPhone.
Oppberingsplassen i midtkonsollen er bra – og inkluderer også dockingstasjon til iPhone.

Den nye utgaven er også lakkert helt ned, og har fått en ny- og blanksort nedre del av bakfangeren/diffusoren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Innvendig er det ingen større endringer, utover at det nå er en midtkonsoll mellom forsetene – som strekker seg fram og under infotainmentskjermen. Her er det lagt opp til dockingstasjon for iPhone, og det er plass til to justerbare koppholdere.

Den store skjermen som på mange måter utgjør dashbordet er forøvrig den samme som før, selv om selve menysystemet og valgene er blitt justert litt i facelift-utgaven. Det svært intuitive brukergrensesnittet er et eksempel til etterfølgelse, knappene er store, responsen på trykk/sveip på skjermen er ypperlig og du kan også velge å styre mer eller mindre alt av valg gjennom knappene på rattet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De nye sportssetene bidrar til å trekke opp helhetsinntrykket i interiøret. Det samme gjør utvidet skinnpakke og sort taktrekk. Likevel er det et stykke igjen til de tyske premiummerkene når det kommer til opplevd kvalitet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette får ikke Tesla lov til i vår del av verden

(Saken fortsetter under)

Velger du Ludicrous-modus, blir Model S reneste børseskuddet. Absolutt alle vi tok med på en testtur ble sjokkert over det voldsomme frasparket.
Velger du Ludicrous-modus, blir Model S reneste børseskuddet. Absolutt alle vi tok med på en testtur ble sjokkert over det voldsomme frasparket.

Går den bra?

Når en fullverdig familiebil kan ydmyke de aller fleste sporstbiler på det groveste i et lyskryss, og dessuten har en mellomakselerasjon som imponerer minst like mye, sier det seg selv at svaret her er et rungende ja. 0-100 km/t er oppgitt til 3 sekunder, blank. Toppfarten er 250 km/t.

Med denne Ludicrous-oppgraderingen går dessuten 400-meteren (quater mile) unna på 10,9 sekunder. Det er rett og slett gnistrende fort!

Tesla er fortsatt i førersetet, ikke bare når det gjelder elbil, men ikke minst i kappløpet om velfungerende autonome biler.
Tesla er fortsatt i førersetet, ikke bare når det gjelder elbil, men ikke minst i kappløpet om velfungerende autonome biler.

Denne bilen tar virkelig pusten fra deg – på ordentlig. Når du klemmer gasspedalen til bunns, blir du banket inn i seteryggen. Det er brutalt nok til å klemme luften ut av lungene dine, om du ikke er godt forberedt.

Under hard akselerasjon kan du bare glemme å bøye deg fram og plukke opp noen fra gulvet. Det klarer du nemlig ikke. I stedet er du limt til setet i et jerngrep som virker å inkludere både lunger, fjes, armer og mage.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er vanvittig.

Utover at dette naturlig nok er bilens party piece, er det også en stor fordel når det kommer til forbikjøringer. De går nemlig unna på et blunk.

Du bør imidlertid være litt restrektiv med høyrefoten om du skal ha noe som helst håp om å klare oppgitt rekkevidde, som er 489 kilometer...

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Se hva det åpnes for nå

Og konklusjonen er...

Tesla fortsetter å sørge for at alle de tradisjonelle merkene har noe å strekke seg etter. Selv om forspranget er noe mindre enn det var da de lanserte Model S, er de fortsatt i førersetet.

Facelift-utgaven av Model S er en tech-bombe, og i P90D-utgaven er den også et akselerasjonsfenomen.

Toppmodellen er imidlertid kostbar også, selv uten avgifter. Testbilen, som har alt utstyr med unntak av de bakovervendte barnesetene, koster 1.235.600 kroner.

Men husk at innstegsmodellen, Model S 60D, starter på 548.000 kroner. Og at den holder i massevis for de aller fleste. Mens 90D (altså den største batteripakken, men ikke Performance-utgaven av denne), er den som byr på lengst rekkevidde: 548 km (NEDC). 90D starter på 780.300 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med små grep kan også opplevd kvalitet i interiøret bli betydelig bedre, for eksempel rundt midtkonsollen, skinnkvaliteten på setene og et dashbord som føles mer robust. Utover det er det lite å kritisere Model S for lenger.

Selv med 21" felger klarer luftfjæringen å sørge for god komfort på vanlig vei.
Selv med 21" felger klarer luftfjæringen å sørge for god komfort på vanlig vei.

Les også:

Saken ble opprinnelig publisert på Broom.no