Ble stoppet av konkurs – nå kan denne bli virkelighet
Fisker Atlantic kom aldri lenger enn til prototype første gang.
Tre år er gått siden den amerikanske bilprodusenten Fisker gikk konkurs. Da hadde de rukket å produsere i underkant av 2.500 eksemplarer av luksus-hybriden Karma. Og de hadde svidd av veldig mye penger, på kort tid.
Ledet av den danske designeren Henrik Fisker hadde selskapet store vyer. De lykkes også å få både investorer og den amerikanske staten til å bidra med store summer. Karma fikk skryt både for design og ytelser, men Fisker hadde rett og slett ikke de nødvendige musklene til å klare å etablere seg som bilprodusent.
Bygge helt ny fabrikk
Konkursboet havnet etter hvert i Kina, og nå er spennende ting på gang. Wanxiang Corporation heter selskapet som tok over Fisker. De har nå skiftet navn på det til Karma, og jobber hardt med å få til et comeback.
Snart skal en oppdatert versjon av Karma produseres i USA. Nå tyder også mye på at Wanxiang skal bygge fabrikk i Kina.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDe ønsker å investere over tre milliarder kroner i en helt ny fabrikk i Hangzou. Denne skal i starten ha en kapasitet på 50.000 biler årlig.
Wanxiang har rettighetene til å bruke både Fisker-navnet og de designskissene den danske bildesigneren og gründeren hadde laget før selskapet gikk konkurs.
Les også: Dette kan bli verdens første kommersielt tilgjengelige flyvende bil
(Saken fortsetter under)
Aldri mer enn prototype
Det ønsker de tydeligvis å utnytte for alt det er verdt. Før de gikk konkurs, rakk Fisker å vise en modell nummer to, nemlig firedørs-coupéen Atlantic. De kom imidlertid aldri lenger enn til prototype-stadiet. Slik sett er den en langt mer interessant modell å satse på enn Karma, som nå nok oppfattes som gammel i markedet.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenPlanen til Wanxiang skal være å få i gang produksjonen av Atlantic i Kina, og at det skal bli den klart viktigste modellen for dem i starten. Av kapasiteten på 50.000 biler, har 39.000 blitt øremerket for Atlantic.
Artikkelen fortsetter under annonsenDet er også ventet at Karma vil få både en facelift og en teknologisk oppdatering før den går i produksjon igjen. Det er fortsatt et stykke dit, men samtidig vet vi at kinesiske myndigheter har økende fokus på biler med lavt utslipp. Her ligger det derfor an til gunstige ordninger for de som er tidlig i køen med å få i gang produksjon av slike i Kina.
Les også: 10 år siden dette bilmerket gikk konkurs
(Saken fortsetter under)
Til salgs i Norge
Noen eksemplarer av Fisker Karma fant også veien til Norge. Et par av dem har ligget svært lenge til salgs i bruktmarkedet, ikke overraskende er dette tungsolgte saker.
I skrivende stund er det fire biler til salgs. Prisene varierer sterkt. Den rimeligste er en 2012-modell som har gått 54.000 kilometer, den blir din for 655.000 kroner, fra en privat selger.
I andre endel finner vi forhandleren som har en 2012-modell som ikke har gått mer enn 1.750 kilometer. Her er prisforlangende 1.095.000 kroner.
Les også:
Jobbkjøring? Da skal det ikke mye til for å ha gratis bil
Dette er en bilbutikk – helt uten selgere
Slik halverte Per utgiftene til drivstoff
Denne venter mange nordmenn på
Saken ble opprinnelig publisert på Broom.no