Bobil for barnefamilien

DELINTEGRERT: Ofte er såkalte barnevennlige bobiler alkovebiler, men ikke denne. © Anders Wallsten
DELINTEGRERT: Ofte er såkalte barnevennlige bobiler alkovebiler, men ikke denne. © Anders Wallsten
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sju sitteplasser med setebelter og sju soveplasser i en bobil som ikke engang er sju og en halv meter lang. Er det virkelig mulig? Ja, i nye CI Magis 74 XT.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er en ny generasjon på vei inn i bobilmarkedet. Det handler om unge barnefamilier som velger bobil i stedet for campingvogn, som de kanskje selv vokste opp med da de var små.

Men tilbudet av biler med mange sengeplasser er begrenset, og er ikke i majoritet i bobilbransjen i motsetning til campingvogner, hvor modeller med barnerom er vanlige og selger bra. Greit, en og annen alkovemodell – for eksempel McLouis Twid 22, Carado A461 og Sun Living Lido A49 DP – er utstyrt med køyesenger. Men så mange flere er det ikke.

Så vi ble begeistret da vi fikk se CI Magis 74 XT for første gang. Den er utstyrt med sju sitteplasser med belter, og like mange soveplasser.

Og dette er altså en delintegrert bobil. Så glem det med en stor og klumpete bule på taket. I italienske CI Magis 74 XT har vi en barnerom-bobil som er like slank og smidig som mesteparten av de kjøretøyene som ruller på veiene. Elegant!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
BARNEVENNLIG: Denne bobilen er som skapt for småunger. © Anders Wallsten
BARNEVENNLIG: Denne bobilen er som skapt for småunger. © Anders Wallsten

Vi liker at inngangsdøren er langt bak. Det gjør at vindsuset ikke er like merkbart som når døra er plassert nærmere førerhuset. Sikten til høyre er veldig bra, og det kommer av at vinduet ved sittegruppen er blant de absolutt største på markedet. I hvert fall for en bobil som ikke engang er sju og en halv meter lang.

Vi noterer oss aircondition i førerhuset, samt sikkerhetsdetaljer som doble kollisjonsputer, ESP (stabiltetskontroll), ASR (reduserer motorens trekkraft ved skrens), Hill Holder, Tracition + og sist, men ikke minst: ryggekamera.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Lei av hytta? Kanskje du skal kjøpe brukt bobil

PRAKTISK: Et enkelt og praktisk vinkelkjøkken som ligger ved inngangen.
PRAKTISK: Et enkelt og praktisk vinkelkjøkken som ligger ved inngangen.

Samlingspunktet

Men nå er det ikke kjøreopplevelsen som er det store med Magis 74 XT. Nei, det er sittegruppen. Den er nemlig kolossal. Sju eller åtte voksne rundt klaffebordet!

Regn med at denne bilen blir det soleklare samlingspunktet når gjestene kommer inn fra forteltene. Dessuten er sittekomforten svært bra, med en behagelig korsryggstøtte uansett hvor vi slår oss ned. 230 V- og USB-uttak finnes innen rekkevidde.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis vi skal være litt kresne, er det kanskje ikke optimalt at den nedsenkbare taksengen er plassert midt over sittegruppen. Vil noen sove, blir sitteplassen straks redusert til to. Men det er jo bedre enn ingen.

Barna har sine køyesenger i tilknytning til entreen der døren forøvrig er utstyrt med doble låsepunkter, vindu og myggnetting. Men blir ikke barna forstyrret om man går inn og ut, spør en familie da de i forbifarten titter inn. Jo, det kan så være. Men hvem blir ikke forstyrret på ti kvadratmeter?

Uansett får de minste et eget hjørne der den nedre køyesenga kan vippes opp og bli til et garasjerom som blir høyt nok til å svelge sykler. Barna har hvert sitt vindu, hver sin leselampe, samt hylle langs den bakre veggen.

Les også: Bobil i borettslag

I TAKET: Når taksenga er i nedslått posisjon, finnes det likevel rom for to personer i sittegruppen.
I TAKET: Når taksenga er i nedslått posisjon, finnes det likevel rom for to personer i sittegruppen.

Snadder

Men snadderet i Mags 74 XT stopper ikke ved sittegruppen eller barnehjørnet. Det kan virke som en tåpelig detalj, men håndtaket til badet gir oss den rette, gode følelsen av kvalitet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her får vi den samme robuste følelsen som hjemme, og ikke et håndtak som glipper før det engang er blitt brukt.

Inne på toalettet er beinplassen bedre enn bra, og tre håndklehengere er vel nesten en rekord i seg selv. Et mattet vindu pluss takluke sørger for at vi ikke trenger å kritisere luftsirkulasjonen. Dusj finnes også, inkludert trerist.

En annen fin detalj er de uttrekkbare og låsbare skuffene med krommede kurver som finnes i kjøkkenavdelingen. Selv den uttrekkbare skuffen under kjøleskapet imponerer. Det er plass til store brusflasker eller andre alternativer av flytende leskedrikker. De andre skuffene i vinkelkjøkkenet er utstyrt med soft close.

Les også: Derfor bør du prøve bobilferie

GARASJE: En ganske stort lasterom når den nedre køyesenga er lagt ned, stort nok til en sykkel når senga er heist opp.
GARASJE: En ganske stort lasterom når den nedre køyesenga er lagt ned, stort nok til en sykkel når senga er heist opp.

Familiefavoritt?

Hvordan er det med lasterom og lastekapasitet? Garasjen har lasteluker på begge sider (72x57 centimeter). Garderoben er romslig nok, og under denne finnes det et skap som svelger unna en hel del. Det er også et lite rom under en av sofaputene, og det finnes seks overskap.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Utover dette har modellen en del finesser/utstyr som vi ikke umiddelbart ser, men som er verd å ta meg seg. Bilen er bygget med en trefri karosserikonstruksjon, og utstyrt med Seitz-vindu, oppvarmet og isolert avløpstank, samt eloppvarmet avløpsutslipp. Også hjulhusene er isolerte.

Varmen er luftbåren, mens gulvvarmen kjøres på strøm. Vi finner sju strategisk plasserte varmeutblåsninger. På taket sitter et 120 watts solpanel.

Blir denne bilen en suksess?

Det gjenstår å se. Som kjent er både bobil- og campingvognfolket ganske konservative, og det er ikke alltid at nye, innovative løsninger tas imot med åpne armer.

Men sju soveplasser, sju seter med belter og eget hjørne for barna burde gjøre sitt til at CI Magis 74 XT kan bli en familiefavoritt.

Les også: Så liten kan en bobil være

Artikkelen er opprinnelig publisert på Klikk.no.

CI Magis 74 XT


Pris: Fra 756 000 kroner

Chassis: Fiat Ducato

Karosseri: Trefritt EXPS EVOsystem,

Motor: 2,3-liters, 130 hk,sekstrinns manuell

L/B/H: 733/231/280 centimeter

Totalvekt: 3500 – 3650 kg

Lastevekt: 595 – 745 kg

Antall senger: 2+2+3

Varme: Luftbåren, Truma Combi 6E, Truma CP Plus, elektrisk gulvvarme

Ferskvann: 100 liter

Spillvann: 115 liter

Kjøl/frys: Thetford AESsystem 150 liter