Denne bilen er et hybrid-kupp

Den småtøffe Honda CR-Z ble ikke noen salgssuksess i Norge.
Den småtøffe Honda CR-Z ble ikke noen salgssuksess i Norge.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Verditapet har vært stygt for de som kjøpte den ny.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei. Er på utkikk etter ny bruktbil og har hatt sansen for Honda CR-Z siden den kom på markedet. Finner svært lite informasjon om denne som brukt, og lurer på om du har noe informasjon å komme med. Gjør hybridteknologien at det er et mer risikabelt kjøp enn Honda generelt?

Nå ligger Honda CR-Z-er ute for ned mot 100.000 kroner men når kjørelengden er over 100.000 km er jeg redd for at det kan bli en dyr bil å eie. Håper du har anledning å komme med noen innspill!

Benny svarer:

Heisann! Honda CR-Z er en bil det hverken skrives eller snakkes så mye om. Det er på mange måter en litt glemt bil i bruktmarkedet. Den var vel strengt tatt ikke noen stor slager som ny heller.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Grunnen er nok rett og slett at bilen er liten, trang og dermed upraktisk – sammen med det faktum at Honda som bilmerke i Norge er nede i en bølgedal. En ganske dyp sådan.

Salget har de siste årene vært dårlig, selv på potensielle storselgere som Civic og CR-V.

Det gjør ekstra harde utslag for nisjemodeller som CR-Z. Som da på den annen side kan være smarte bruktkjøp som gir mye for pengene.

Jeg kjenner heller ikke mye til denne modellen. Men er den som de øvrige modellene til Honda, er driftsikkerheten svært god.

Les også: Salget av disse tar helt av

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dårlig plass er den største svakheten

Den er også morsom å kjøre, med presis styring og fast, litt sporty understell. Dessuten tøft og litt annerledes design.

Plassen ombord er akilleshælen her. Baksetet er nærmest ubrukelig og bagasjeplassen er heller ikke mye å rope hurra for.

Det som også er litt sært på Hondas hybrider, er at elmotoren er veldig liten. Her byr den på 14(!) hk. Det betyr at bensinmotoren på 114 hk. må gjøre det meste av jobben det meste av tiden, slik at utslippene blir lave nok til gunstige avgifter i Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den ble litt for dyr og verditapet har vært tilsvarende tøft for de som kjøpte en. Men igjen – på bruktmarkedet, kan det være en godbit. Rett og slett et lite kupp. Her kan man nok også prute en hel del. De er ikke akkurat etterspurte.

Bremsene er en svakhet. Så sjekk skiver og klosser litt nøye før kjøp.

CR-Z fikk fem stjerner i EuroNCAP sine kollisjonstester og her et forbruk som er oppgitt til bare 0,5 liter/mil, som nok er litt snaut i forhold til de reelle forbrukstallene.

Finner du en fin bil i god stand og med komplett servicehistorikk, er jeg ikke redd for å anbefale kjøp her, så lenge du kan leve med plassen.

Les også: Dette er smart bruktbil-kjøp for lite penger

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Les også:

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no