Norske ambulanser tåler ikke utrykning

På fire år har landets ambulansetjenester måttet skifte motor over 150 ganger fordi bilene ikke tåler belastningen ved å være utrykningskjøretøy. Foto: Vegard Wivestad Grøtt (NTB scanpix)
På fire år har landets ambulansetjenester måttet skifte motor over 150 ganger fordi bilene ikke tåler belastningen ved å være utrykningskjøretøy. Foto: Vegard Wivestad Grøtt (NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

På fire år har landets ambulansetjenester måttet skifte motor over 150 ganger fordi bilene ikke tåler belastningen ved å være utrykningskjøretøy.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

De hyppige motorskiftene skaper logistikkutfordringer og merarbeid for stasjonene, skriver NRK.

Helseforetakene har siden slutten av 2011 kjøpt inn 166 Volkswagen Transporter T5 for å bruke dem som ambulanser. I samme periode er motorer i disse bilene skiftet minst 150 ganger. Årsaken er et stadig høyere oljeforbruk på grunn av tung last, kaldstarter og tøff kjøring.

Les også: Se hva som blir politibil nå

Håkon Fergestad, direktør for nyttekjøretøy i Møllergruppen, vedgår at det har vært problemer med Volkswagen Transporter T5 som ambulanse. Modellen leveres ikke lenger av Møllergruppen, og den er erstattet av Volkswagen Amarok i den nye anbudsperioden fra januar 2015.

Fergestad forklarer at motorskiftene blir løst som en garantisak – kostnadsfritt for ambulansetjenestene – og at problemene nå skal være løst.

– Tilbakemeldingen fra ambulansetjenesten er at de er veldig fornøyd med denne modellen som ambulanse. Når en slik utfordring dukker opp, er det viktigere hvordan vi løser den enn akkurat hva som skjedde, sier Fergestad til NRK.

Les også: Testet Tesla som politibil – ble overrasket