Test avslører: Ingen hybridbil bruker mindre bensin
Har akkurat slått en 16 år gammel rekord.
Consumer Reports er et amerikansk blad som har holdt det gående siden 1936. Deres formål er å teste og sammenligne produkter, og for å være så uavhengige som mulig har de ikke annonsører, og heller ingen aksjonærer (siden de er en såkalt non-profit organization).
Les også: Nå har det blitt lange ventelister Toyota RAV4
Bladet verner ekstremt høyt om sin uavhengighet, og lar f.eks ingen konserner få bruke artikler eller sitater fra sine tester i deres reklamer. For de som har fått slakt i Consumer Reports, har det gjerne gått andre veien, og 13 saker har funnet veien til det amerikanske rettsapparatet. Consumer Reports har vunnet alle.
Med andre ord er det all grunn til å ta testresultater fra Consumer Reports på største alvor, og dermed må man også bli imponert over nye Toyota Prius. Hybriden er nemlig den bensin-gjerrigste bilen Consumer Reports noensinne har testet.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Nå er det mange som bruker denne knappen
0,21 liter/mil bedre enn forgjengeren
Bladet har den nøyaktig samme ruten for alle bilene de tester, slik at grunnlaget for testresultatene blir nøyaktig de samme.
Les også: Denne bilen har ikke mange konkurrenter
Etter å ha kjørt nye Prius ble resultatene som følger: I byløypen brukte bilen 0,54 liter per mil, hele 0,21 liter/mil bedre enn forgjengeren. Dette takket være bedre aerodynamikk, en mer effektiv girkasse, samt en lettere og sterkere batteripakke.
Overgår alle dieselbiler på motorveien
Ute på motorveien ble tallene så gode, at de overgår alle dieselbiler bladet noensinne har testet. 0,39 l/mil ble resultatet der.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenBlandet forbruk ble 0,45 l/mil, og dermed er Prius den gjerrigste bensinbil man noensinne har testet. Den forrige rekorden sto første generasjon Honda Insight for, som klarte 0,46 l/mil i 2000.
Les også: Toyota stanser bilproduksjon etter jordskjelv
Artikkelen fortsetter under annonsenHer skal det tillegges at Hondaen var en toseters-bil, mens Priusen er en fullverdig femseter. Det gjør prestasjonen enda mer imponerende.
Prius har for øvrig solgt bra i Norge i mange år, og har vært en viktig spydspiss i Toyotas hybrid-offensiv her hjemme. Den nye utgaven er lansert i det norske markedet, og kommer om ikke veldig lenge også som ladbar hybrid. Men hvilken som bruker minst drivstoff i praksis av hybrid og ladbar hybrid? Det blir spennende å finne ut!