– Det er for seint for Rygge

En oppgitt administrerende direktør ved Rygge Sivile lufthavn AS, Pål F. Tandberg
En oppgitt administrerende direktør ved Rygge Sivile lufthavn AS, Pål F. Tandberg Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv om politikerne skulle bråsnu og skrote flypassasjeravgiften, er det trolig for seint å redde Rygge, sier ledelsen ved flyplassen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Selv om man skulle snu nå, er klokka kvart over tolv. Skaden har allerede skjedd, sier administrerende direktør Pål Tandberg ved Moss Lufthavn Rygge til NTB.

For selv om den omstridte flypassasjeravgiften skulle havne på dynga i forhandlingene om revidert nasjonalbudsjett i helgen, har det gått for lang tid, sier han.

Fremskrittspartiets stortingsgruppe har bedt forhandlerne fra de fire borgerlige samarbeidspartiene om å se på avgiften på nytt i håp om å redde fortsatt drift ved Rygge. Men innsatsen kan være forgjeves,

– Vi er langt på overtid allerede. Det er utenfor min kontroll å si om det er mulig å rette opp i dette, men det ser veldig komplisert ut, sier Tandberg.

Les også: Venstre anklager Ap og Sp for rå populisme i Rygge-saken

Vinterprogram

Flyselskapene legger nemlig sine planer opptil ett år i forkant. Ryanairs vinterprogram er ventet i neste uke. Der vil det trolig være få, om noen, flyginger fra Rygge.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ryanair sa opp avtalen om å ha Rygge som basestasjon i desember i fjor, etter at Stortinget vedtok å innføre en flypassasjeravgift på 88 kroner.

I stedet ble Rygge tilbudt å beholde en tredel av flygingene, men valgte å takke nei.

– Volumet ble for lavt til at vi kunne drive flyplassen, sier Tanberg. Nå sitter Ryanair og vurderer om de aktuelle flyrutene skal flys fra Norge eller Sverige, opplyser han.

Ryanair ønsket torsdag ikke å uttale seg om saken, men sier til NTB at de vil komme med en kunngjøring «om få dager».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Tror Ryanair ville ha kuttet på Rygge uansett

Politisk risiko

Tandberg er svært skuffet over politikernes håndtering av saken og påpeker at dette kan sette kroken på døra for private flyplasser i Norge.

– Prosessen har vist at den politiske risikoen for private investorer i norsk luftfart, er for stor. Vi har en forutsigbarhet som er lik null, slår han fast.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er Orkla, Thon og Østfold fylkeskommune som sammen har investert i Rygge. Konserndirektør for kommunikasjon i Orkla, Håkon Mageli, bekrefter bildet.

– Denne typen politiske beslutninger er noe av det verste som kan skje for private investorer, sier han til NTB.

Les også: Tror Ryanair ville ha kuttet på Rygge uansett

Milliontap

Orkla ligger nå an til å tape store penger dersom flyplassen blir nedlagt.

– Vår finansielle eksponering i denne saken er 170 millioner kroner, sier Mageli.

Tandberg mener også at kritikken av flyplassledelsen for å kun knytte seg til ett flyselskap og slik legge alle eggene i én kurv, er urettferdig.

– Dette handler ikke om at Rygge bare har knyttet seg til en aktør. Dette er en europeisk forretningsmodell som kun drives av én aktør, nemlig Ryanair.

Men det har ikke politikerne tatt seg bryet med å forstå, mener han

– Vi er bondefanget i et system der man ikke tar seg tid til å vurdere konsekvensene, sier Tandberg, som helt fram til fredag 13. mai trodde at regjeringen ville snu i saken.

– Nå har jeg ingen tro på at det blir noen endring.