Vil du skal spare penger på å ta med passasjer

Det har vært vanskelig å få folk til å dele bil på vei til jobb. Men nå vil NAF få på plass insentivordninger som skal friste nordmenn til å samkjøre mer. På den måten er målet at rushtrafikken skal bli betydelig lavere. Illustrasjonsfoto
Det har vært vanskelig å få folk til å dele bil på vei til jobb. Men nå vil NAF få på plass insentivordninger som skal friste nordmenn til å samkjøre mer. På den måten er målet at rushtrafikken skal bli betydelig lavere. Illustrasjonsfoto
Artikkelen fortsetter under annonsen

NAF ønsker å gjøre det mer fristende å dele bil. For alle.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rushtrafikken inn og ut av de store byene i Norge kan være et skikkelig mareritt. Etter at elbilene fikk bruke kollektivfeltet, har det blitt bedre for noen. Men ofte verre for bussene.

I vinter ble det bestemt at elbiler ikke får kjøre i kollektivfeltet på E6/Ring 3, Mosseveien og i Bjørvika fram til 1. juni neste år, i forbindelse med veiarbeid og utbedringer.

Utestengingen resulterte i at bussene kom 25 prosent raskere fram.

Men nylig ble det bestemt at E18 Mosseveien åpnes for elbilene igjen, forutsatt at det er snakk om samkjøring.

Nå mener NAF det er på tide å gjøre samkjøring attraktivt også for de som kjører "vanlige" biler.

Fyller du feil, kan det koste skjorta

Lavere takst i bomringen

Samkjøring i ordinære biler gir nemlig også god effekt med mindre kø og lavere utslipp. For å stimulere til at flere deler bil til jobb, ønsker NAF å få på plass noen insentivordinger.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– For eksempel vil lavere takst i bomringen for de som deler bil, gjøre det mer attraktivt å ta med naboen eller kollegaen på jobbturen, sier Inger Elisabeth Sagedal i NAF.

Uforløst potensiale

Terskelen for samkjøring har vist seg høy, NAF mener det kan ha sammenheng med at det ikke har vært noen goder knyttet til dette.

De forventer derfor at samkjøring blir tatt med i diskusjonene rundt nye takster i bomringen i Oslo.

– Vi mener dette har et stort uforløst potensiale. Det gir god utnyttelse av eksisterende infrastruktur og gulrot for folk flest, mener Sagedal.

– Får vi bort mellom 10 og 15 prosent av bilene i rushtiden, vil trafikken flyte, fortsetter hun.

Seks av ti sier ja

I Bergen har bystyret vurdert lavere priser i bomringen rundt Vestlandets hovedstad. I en stor befolkningsundersøkelse NAF gjennomførte i fjor, spurte de bergenserne hva de mener om et slikt tiltak. Seks av ti svarte at de støttet det og at det vil få flere til å samkjøre.

– Bergenserne er nok ikke så ulike resten av Norge. Undersøkelsen viser støtte i folket for goder til de som samkjører, konkluderer Sagedal.

Verksted fant syv feil – NAF fant ingen