En sportsbil-suksess uten sidestykke

SUKSESSOPPSKRIFT: Mazda MX-5 er en liten, lett toseter med bakhjulstrekk og sportslige kjøreegenskaper. Foto: MAZDA
Artikkelen fortsetter under annonsen

Da første Mazda MX-5 rullet ut av fabrikken i Hiroshima i april 1989, var det få som kunne forestille seg hvilken suksess den skulle bli.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kanskje unntatt Bob Hall, en tidligere journalist, som hadde foreslått for Mazda å bygge en rimelig, toseters sportsbil med motoren foran og bakhjulstrekk. En suksess-oppskrift skulle det vise seg. I april kom bil nummer en million.

Det var i et møte i 1976 mellom Bob Hall, den gang journalist i Motor Trend, og Kenichi Yamamoto and Gai Arai, sjef for Mazdas utviklingsavdeling, at ideen om en lett og rimelig sportsbil etter mønster fra tradisjonsrike britiske biler som MG B og Triumph Spitfire kom opp. Det tok fjorten år før ideen ble til virkelighet og suksessen startet.

Les også: Åpne typer

Da bilen ble vist første gang på Chicago Auto Show i februar 1989, hadde den en firesylindret motor på 115 hester, var bare 3,97 meter lang og kostet 14.000 dollar. Til tross for den lille motoren, klarte bilen 0-100 km/t på litt over åtte sekunder. Med vektfordeling 50 prosent foran og 50 prosent bak, var den en svært livlig bil å kjøre. Sportsbildrømmen kunne oppfylles av mange.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Verdens vakreste konseptbil

I oktober 1997 kom andre generasjon og allerede i 2000 ble den kåret til verdens mest solgte toseters sportsbil av Guinness World Records. Tredje generasjon kom i 2005, bygget etter samme oppskrift – lett og rimelig med bakhjulstrekk og sportslig kjøreoppsett. I april 2014 kom fjerde gerenasjon MX-5, riktignok med litt sterkere motor (131 hester), men med en pris her hjemme på fra rundt 300.000 kroner.

Les også: Mazda MX-5 kan bli en av verdens morsomste biler

– Den sterke støtten fra alle entusiastene og eierne verden rundt, er en viktig årsak til at MX-5 er blitt en slik suksess, sier Mazdas president og CEO Masamichi Kogai i forbindelse med markeringen av at bil nummer en million rullet av samlebåndet 22. april. Med denne modellen setter vi kjøreglede i høysetet, noe som er blitt et varemerke for Mazda.

Les også: Familie-SUV-en vi nordmenn ikke får kjøpe

I Norge har den lokale eier-klubben mx5-miata.no rundt 300 medlemmer.

Denne saken er opprinnelig publisert hos Motor.no