Lekkasje om EU-debatten i Storbritannia:Cameron hyret næringslivsgiganter til skrekkpropaganda om Brexit

PROSJEKT SKREKK: Statsminister David Cameron, her i en tale til medlemmer av World Economic Forum om Brexit, fikk næringslivet til å piske opp Brexit-frykt, viser lekkasje.
PROSJEKT SKREKK: Statsminister David Cameron, her i en tale til medlemmer av World Economic Forum om Brexit, fikk næringslivet til å piske opp Brexit-frykt, viser lekkasje. Foto: Pool / ReutersNNTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Et brev fra selskapet Serco, som har lekket ut, viser at David Cameron - mens han hevdet å være åpen for britisk utmelding av EU - ba store selskaper i Storbritannia om å advare mot det.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Statsminister David Cameron ser ut til å ha organisert en hemmelig kampanje som skulle få de 500 største selskapene i Storbritannia til å advare mot britisk utmelding av EU, «Brexit».

Det går fram av et brev sendt fra det multinasjonale selskapet Serco til Storbritannias konservative statsminister Cameron, mens sistnevnte fortsatt forhandlet med EU om nye betingelser for britenes medlemskap.

Brevet er lekket ut til avisa Daily Mail, og har vakt sterke reaksjoner i et Storbritannia som er sterkt splittet foran folkeavstemningen om EU-medlemskap 23. juni.

På det tidspunktet Serco-sjefen Rupert Soames skrev til Cameron, holdt statsministeren det fortsatt åpent om han ville si ja eller nei til Brexit, avhengig av resultatet av forhandlingene med EU.

Nå viser det seg at han i virkeligheten hadde bestemt seg, og allerede organiserte en EU-kampanje.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forhandlingene endte med noen små konsesjoner til britene, noe som fikk Cameron til å markere seg åpent som EU-tilhenger og iverksette en skrekk-kampanje om Brexit.

Les også: EU planlegger rask brexit før nye bånd knyttes

– Får oss til å se ut som bananrepublikk

Men før dette, i februar, viste det seg at Cameron hadde hemmelige samtaler med næringslivstoppen Rupert Soames, for øvrig bror av det konservative parlamentsmedlemmet Nicholas Soames.

«Det er to punkter jeg tenkte jeg kunne følge opp. Det første er hvordan vi kan få mobilisert næringslivet til å se nøye på risikoen Brexit innebærer.», skriver Soames i brevet datert 8. februar. (ABC Nyheters oversettelse fra engelsk).

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

«Jeg arbeider med Peter Chadlington og Stuart Rose (lederen av kampanjen Britain Stronger in Europe) med mål om å kontakte de 500 største selskapene på FTSE-indeksen, som skal offentliggjøre sine årsmeldinger før juni, og overtale dem til å ta med Brexit i sin liste over viktige risikomomenter.», fortsetter Soames.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Senere i februar var Serco ett av 200 selskaper som undertegnet et brev til støtte for fortsatt EU-medlemskap.

– Nå får vi vite at noen av de store gutta i hemmelighet har blitt enige om en kampanje for å bli i EU, samtidig som de er ute og fisker etter feite oppdrag for regjeringen. Dette får oss til å se ut som en bananrepublikk, sier den forhenværende London-ordføreren Boris Johnson.

Les også: – England lar gladelig Skottland bryte ut av Storbritannia

Akkurat som før skotsk folkeavstemning

Det skotske nasjonalistpartiet SNP er veldig for å forbli i EU, men raser mot det partiet ser som en bøllete skremmekampanje fra Camerons side for å få det til.

SNP-parlamentarikeren James Dornan ser paralleller fra skremmekampanjen nå, til det Cameron og andre toppolitikere førte foran folkeavstemningen om skotsk uavhengighet september 2014.

– Det som kommer fram nå, blottlegger den skjulte kampanjen den britiske regjeringen drev for å presse storselskapene til å piske opp frykt for skotsk uavhengighet, sier Dornan i en pressemelding fra SNP.

Les også: Nå går Skottland på dunken - som Norge i 1994