Ulykkeshelikopteret sendte ikke ut nødmelding

Se video.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flygerne sendte ikke ut nødmelding før styrten ved Turøy, ifølge helikopterselskapet og Havarikommisjonen. Luftfartsekspert Per Gram mener ulykken må ha skjedd plutselig.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er ingen opplysninger om at det ble sendt ut melding fra fartøyet til flygelederne om problemer om bord, sier visepresident i CHC Helicopter, Duncan Trapp, til Energy Voice.

Ulykkeshelikopteret tilhørte selskapet, og de to pilotene om bord, var ansatt der.

Flygerne fikk trolig ikke tid til å foreta seg noe som helst før helikopteret styrtet, mener luftfartsekspert Per Gram.

– At det ikke ble sendt ut nødmelding, indikerer en plutselig hendelse. Flygerne rakk ikke engang å trykke på knappen, sier den pensjonerte flygeren til NTB.

– De fikk ikke gjort noe som helst, ulykken må ha skjedd på et tiedels sekund, sier Gram.

Siste: Airbus frikjenner helikoptertypen som styrtet

«Alt ok»

Statens havarikommisjon bekrefter at de har hørt på informasjonen på ulykkeshelikopterets taleregistrator, og at de ikke er kjent med at det ble sendt ut nødmelding før styrten ved Turøy.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har hørt på det som er på taleregistratoren. Jeg kan bekrefte at vi ikke er kjent med at det ble sendt ut nødmelding. Men det er også noe vi må dobbeltsjekke etter hvert, sier Kåre Halvorsen i Havarikommisjonen til NTB mandag.

En transkripsjon av det som blir sagt i cockpiten før styrten, kan brukes i granskningsrapporten dersom det er viktig for å forstå ulykken, men selve lydopptaket kommer ikke til å bli frigitt, opplyser Halvorsen. Det kan imidlertid ta ett år før rapporten er klar.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter det NRK erfarer meldte pilotene rutinemessig fra til flytårnet at de nærmet seg land og var klar til å starte innflygingen. Da har også pilotene plikt til å melde fra om eventuelle problemer på flygingen innover fra Nordsjøen.

«Alt ok» er det som skal ha blitt meldt inn til Flesland, ifølge kringkasteren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ny info: Navnene til sju av de 13 som omkom i helikopterstyrten sluppet

Vil bli kvitt helikoptertypen

Mange i oljebransjen føler seg utrygge og ønsker å bli kvitt helikoptertypen som styrtet ved Turøy, ifølge leder Hilde-Marit Rysst i fagforeningen SAFE.

– Flertallet er helt klart engstelige og ønsker ikke denne helikoptertypen. Tilbakemeldingene jeg har fått går ut på at «disse helikoptrene kan vi ikke ha» og at «det har vært for mange ulykker til at man kan stole på den», sier Rysst til NTB mandag.

Luftfartstilsynet utstedte flygeforbud for kommersiell trafikk for helikoptertypen EC225LP etter fredagens styrt som kostet 13 mennesker livet.

I etterkant besluttet Airbus Helicopter, som er produsenten, selv å sette helikoptertypen på bakken. Nå mener de det ikke lenger er nødvendig, melder Bergens Tidende.

Selskapet ønsker ikke å si hvorfor de har kommet fram til at helikoptertypen er trygg, men sier de venter på resultatene fra etterforskningsarbeidet før helikoptrene skal brukes igjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bakgrunn: Norge rammet av ny helikoptertragedie

Turøy åpnet igjen

Havarikommisjonen opplyser at når de har informasjon som har betydning for flysikkerheten, vil det bli formidlet fortløpende.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Luftfartstilsynet hadde mandag ikke mottatt slik informasjon.

– De har lovet å varsle oss så fort de kan om de finner ut hva som er galt. Men vi har ikke fått konkrete tilbakemeldinger ennå, sier Frank Sundklakk, inspektør i Luftfartstilsynet, til NTB.

Politiet jobbet mandag videre på ulykkesstedet, men har åpnet veien inn til Turøy igjen.

Et mannskap på 20 fra politiet sammen med 20 fra Sjøforsvaret, dykkere fra brannvesenet og ansatte fra Flyhavarikommisjonen var på plass på holmen der et helikopteret styrtet, melder Bergensavisen.

SE VIDEO: CHC Helicopter Service: – Noe må ha gått fryktelig galt:

SE VIDEO: Helikopterets bevegelser før styrten:

Helikopterulykken ved Turøy:

* Tolv menn og en kvinne i alderen 32 til 60 år omkom i helikopterulykken ved Turøy nordvest for Sotra i Hordaland klokken 12 fredag.

* Helikopteret var på vei fra oljeplattformen Gullfaks B, som drives av Statoil, i Nordsjøen til Bergen lufthavn, Flesland.

* Av de 13 om bord var 11 nordmenn, 1 brite og 1 italiener. To av de omkomne var piloter i helikopterselskapet CHC Helikopter Service. Én var ansatt i Statoil, mens de øvrige var ansatt i Halliburton, Aker Solutions, Schlumberger, Welltec og Karsten Moholt.

* Helikopteret styrtet etter at rotoren løsnet. Årsaken er ikke kjent.

* Ifølge flightradar24.com stupte helikopteret 640 meter de siste ti sekundene før det traff bakken.

* Havarikommisjonen har fått bistand fra den franske og den engelske havarikommisjonen i undersøkelsene på ulykkesstedet. I tillegg deltar representanter for Luftfartstilsynet og EASA.

* Dette er den første dødsulykken med et offshorehelikopter i Norge på 19 år. I 1997 styrtet et Super Puma-helikopter fra Helikopter Service med tolv om bord underveis fra Brønnøysund til Norne-skipet.