Arbeidet med den svarte boksen ferdig

Helikopteret styrtet ved Turøy utenfor Bergen fredag ettermiddag. Foto: Kyrre Styve / NTB scanpix
Helikopteret styrtet ved Turøy utenfor Bergen fredag ettermiddag. Foto: Kyrre Styve / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Havarikommisjonen er ferdig med å hente ut data fra ulykkeshelikopterets svarte boks. Informasjonen er av god kvalitet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Helikopterets såkalte svarte boks ble hentet opp av vannet fredag og dagen etter sendt til England for undersøkelser. Nå er informasjonen hentet ut, opplyser Havarikommisjonen.

– Informasjonen er sendt tilbake til Norge. Nå gjenstår den vanskeligste delen – å bruke informasjonen for å forstå den større sammenhengen, sier avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i Havarikommisjonens luftfartsavdeling til NTB.

God kvalitet

Halvorsen overvar selv arbeidet, som foregikk hos den britiske havarikommisjonen i England.

– Jeg kan ikke si noe om hva vi har hentet ut. Men vi vet at informasjonen er av god kvalitet, og at vi vil ha nytte av den, sier Halvorsen.

Den svarte boksen, som egentlig er oransje, består av to deler, en taleopptaker og en dataopptaker. Taleopptakeren tar opp lyd fra helikopterets cockpit. Dataopptakeren registrerer data som høyde, hastighet og annen teknisk informasjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det kan imidlertid ta lang tid å få et endelig svar på årsaken til ulykken som kostet alle de 13 menneskene om bord livet.

En rapport som belyser alle faktorer som ledet fram til styrten, tar erfaringsmessig minst ett år, opplyser Havarikommisjonen i en pressemelding søndag.

Les også: Britisk 41-åring identifisert etter helikopterstyrt

På havaristedet

Pårørende ble søndag tatt med i båt til stedet hvor helikopteret styrtet fredag. Noen valgte å kaste ned roser på sjøen for hedre sin kjære, melder Bergens Tidende.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Representanter fra politiet og Statoil var blant dem som var til stede på hurtigbåten «Fjordkatt» sammen med dem.

I tillegg til å se ulykkesstedet fikk de pårørende og etterlatte informasjon om redningsarbeidet og det pågående arbeidet på Turøy, der det blant annet foregår finsøk av vrakrester.

Tolv menn og én kvinne i alderen 32 til 60 år mistet livet i styrten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Blant de omkomne var den 44 år gamle piloten Michele Vimercati fra Italia og den 41 år gamle oljearbeideren Iain Stuart fra Skottland. De øvrige var nordmenn.

Kripos håper snart å kunne frigi navnene på flere av de omkomne.

Les også: Airbus sjokkert over at hovedrotor løsnet

Minner om 2009

Søndag spurte Bergens Tidende produsenten Airbus Helikcopters UK om de tidligere har opplevd at helikopterets hovedrotor har løsnet fra helikopterkroppen.

– Nei, det har ikke skjedd før på en EC225, svarte kommunikasjonssjef Alvaro Beteta Meredith.

Det samme skjedde imidlertid 2009 med et Super Puma-helikopter av typen AS332 L2, som styrtet i havet utenfor Peterhead i Skottland.

Ifølge granskingsrapporten etter ulykken forløp turen normalt, helt til en alarm varslet om lavt oljetrykk i hovedrotorens girkasse. Deretter oppsto en gnissende lyd som tydet på at girkassen var i ferd med å gå i oppløsning. Lyden fortsatte så lenge ferdsskriveren var i funksjon.

Etter 20 sekunder løsnet hovedrotoren fra maskinen. Et øyenvitne på et skip så at helikopteret falt i høy hastighet og traff havoverflaten og at rotorbladene var løsnet fra fartøyet. 14 passasjerer og mannskapet på to omkom i ulykken.