SAFE fikk bekymringsmeldinger om helikoptre

Hilde-Marit Rysst, forbundsleder i SAFE, har fått bekymringsmeldinger om Puma-helikoptrene. Foto: Carina Johansen / NTB scanpix
Hilde-Marit Rysst, forbundsleder i SAFE, har fått bekymringsmeldinger om Puma-helikoptrene. Foto: Carina Johansen / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Helikoptertypen som styrtet utenfor Bergen fredag har ifølge hovedverneombud ved Gullfaks A, Hans Fjære Øvrum, lenge vært et veldig upopulært helikopter blant ansatte i Nordsjøen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Blant annet fordi man fortsatt har 1997-ulykken friskt i minnet og flere hendelser på britisk sokkel, sier han til NRK.

Et Super Puma fra Helikopter Service med tolv mann om bord styrtet i 1997 på vei fra Brønnøysund til Norne-skipet.

Helikopteret som styrtet fredag, var på vei fra Gullfaks B som drives av Statoil. Ifølge flightradar24.com stupte helikopteret 640 meter de siste ti sekundene før det traff bakken.

– Dette er en hendelse som påvirker ansatte på sokkelen sterkt, folk føler veldig på dette. Vi flyr helikoptre alle sammen og man kan til en viss grad identifisere seg med dette og kjenne på det, sier Fjære Øvrum.

Les også: Helikopterselskapet var i økonomiske vansker

Glad det er satt på bakken

– Sikkerhet på sokkelen er førsteprioritet. Dette er ikke bare en helikopterulykke, men en ulykke som rammer en hel næring hardt, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fjære Øvrum har selv vært passasjer mange ganger i Super Puma-helikopteret, og er glad det nå er satt på bakken – uansett årsak til havariet.

– Man kommer aldri til å fjerne usikkerheten til denne helikoptertypen igjen. Det er et gammeldags helikopter og det er et trangt og ukomfortabelt. Man sitter som sild i tønne i disse helikoptrene, sier han.

Les også: Helikoptertypen har kjente feil

Bekymringsmeldinger

Leder i SAFE, Hilde Marit Rysst, sier fagforeningen lenge har fryktet en helikopterulykke. Hun sier de har fått flere meldinger fra personell om endringer i sikkerheten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har fått bekymringsmeldinger om endringer i vedlikehold og sikkerhet fra personell over lengre tid. Vi forventer en full gjennomgang av det som har skjedd, og det regner jeg med at Statoil vil gjennomføre på en seriøs måte, sier Rysst til Klassekampen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samtidig som hun uttrykker medfølelse med de pårørende, understreker hun at det er viktig å finne ut hva som har skjedd.

Les også: Har funnet de svarte boksene

Fem ulykker på fire år

Ifølge Teknisk Ukeblad har Super Puma-helikoptre vært involvert i fem ulykker på britisk sektor i perioden 2009-2013. Den alvorligste skjedde med en tidligere versjon av det som styrtet fredag. 16 personer omkom da helikopteret styrtet utenfor Peterhead i Skottland.

Ifølge havarirapporten fra den gang gikk det kun 20 sekunder fra flygerne ble varslet om oljetrykkfall i hovedgirkassa til hovedrotoren løsnet og kappet halebommen av skroget.

Helikoptertypen ble satt på bakken i ni måneder i 2013, og en rekke forbedringer ble gjort. Nå har helikoptertypen fått flyforbud igjen i Norge og Storbritannia etter ulykken fredag, som kostet 13 mennesker livet.

Produsenten Airbus Helicopters stiller seg bak det midlertidige forbudet mot kommersielle flygninger med helikoptertypen, inntil man vet mer om årsaken til den tragiske styrten i Norge.

Les også: De omkomne jobbet i fem ulike selskaper