Personbilbruken øker, men nå skal MDG fjerne en av fem bilerMDG: – Situasjonen er helt uakseptabel

Miljøpartiet de grønnes Lan Marie Nguyen Berg som er byråd for miljø og samferdsel i Oslo har tiltakene klare for å redusere bilbruken i hovedstaden. Her under markeringen av starten på Sykle til jobben-aksjonen.
Miljøpartiet de grønnes Lan Marie Nguyen Berg som er byråd for miljø og samferdsel i Oslo har tiltakene klare for å redusere bilbruken i hovedstaden. Her under markeringen av starten på Sykle til jobben-aksjonen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

I disse dager sitter miljø- og samferdselsbyråden ved forhandlingsbordet for å få til en grønnere transportpolitikk i Oslo og Akershus. Her er prosjektene hun vil prioritere. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi mener det er feil prioritering å bruke skattebetalerne og bilistenes penger til å bygge motorveier som vil øke biltrafikken, sier miljø- og samferdselsbyråd, Lan Marie Nguyen Berg (MDG), til ABC Nyheter.

Ferske tall fra Statistisk sentralbyrå viser at norske kjøretøy i 2015 tilbakela 44,3 milliarder kilometer på norske og utenlandske veier i 2015. Det er en økning på 1,2 prosent fra 2014.

I hovedstaden økte kjørelengden per privatbil i gjennomsnitt med 1,47 prosent.

Nå vil miljø- og samferdselsbyråden fjerne en av fem biler i Oslo i løpet av bystyreperioden som ender i 2019, opplyser partiet til ABC Nyheter.

– Dette er et viktig tiltak for å kutte klimagassutslippene i Oslo som over de siste 25 årene har økt med nesten 15 prosent. Samtidig vet vi at biltrafikken skaper store problemer med lokal luftforurensing. Situasjonen som vi har hatt i vinter der folk må holde seg innendørs, er helt uakseptabel, sier Berg.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Personbilenes kjørelengde utgjorde 78 prosent av den samlede kjøringen til norske kjøretøy i 2015. Buss hadde fra 2014 til 2015 en nedgang på 1,3 prosent i antall tilbakelagte kilometer.

Skal utvide kollektivtilbudet

I disse dager sitter Oslo og Akershus i forhandlinger i Oslopakke 3-forhandlingene om fremtidens transportnett i Osloregionen.

Dette er tiltakene miljø- og samferdselsbyråden ønsker å prioritere.

  • Prioritere de store kollektiv- og sykkelinvesteringene først, som for eksempel ny sentrumstunnel på t-banen.
  • Trikk på Ring 2
  • Fornebubanen - T-bane ut til Fornebu
  • Utbygging av moderne sykkelvei

Vil gjøre sentrum bilfritt

MDGs partiprogram for Oslo 2015-2019 slår fast at partiet vil ha et bilfritt sentrum, det skal partiet nå gjennomføre ifølge Berg.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Mindre biltrafikk gjør byen til et bedre sted å være. Når vi skal gjøre sentrum innenfor Ring 1 bilfritt, handler dette om at vi vil bruke arealet i byen vår til helt andre ting - til byliv, lekeplasser og sykkelveier.

Ring 1 omfatter den innerste bykjernen. Karl Johans gate med sidegater, Stortingsgata og ned til Aker Brygge, pluss området rundt Tinghuset, Grensen, Stortoget, deler av Torggata og området rundt Oslo City og Operaen skal tømmes for privatbiler etter planen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les saken: MDG: – Ingen menneskerett å kjøre bil

– Rushtidsavgift er nødvendig

En av skissene som har vært oppe på forhandlingsbordet for politikerne som skal gjøre ferdige Oslopakke 3, er at det kan koste 27.600 kroner i året for å passere bommer i rushtiden inn til Oslo.

Les saken: 120 kroner for hver passering i rushtiden

Den rushtidsavgiften mener Berg er nødvendig.

– Vi er enige med NHO og et flertall i både Oslo og Akershus at rushtidsavgift er nødvendig for å sikre bedre fremkommelighet på veiene til de som faktisk trenger å bruke bilen. Vi må også transportere varer smartere i fremtiden, for eksempel ved å bruke samlastingssentraler. I stedet for at hver lastebiler skal kjøre innom mange butikker med få varer, kan utkjøring til bedrifter og offentlige institusjoner organiseres og kjøres ut i færre og mindre biler. Det er både klimasmart og lønnsomt, sier miljø- og samferdselsbyråden.

Les også: Været avgjør om dieselforbudet gjennomføres i Oslo