Fortvilet Mercedes-eier: Hele motoren må byttes

Å bytte motor i en eldre Mercedes kan bli en dyr affære, frykter Broom-Benny. Illustrasjonsbilde.
Å bytte motor i en eldre Mercedes kan bli en dyr affære, frykter Broom-Benny. Illustrasjonsbilde.
Artikkelen fortsetter under annonsen

... men det går an å komme billigere unna.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg kjøpte en 2004/2005 Mercedes 180 kompressor for et drøyt år siden. Denne hadde gått rundt 161.000 km. da jeg kjøpte den. Nå har den gått ca 167.000 km.

Problemet er at nå måtte jeg levere den på verksted med noe jeg trodde var toppakkning-lekasje. Men som viser seg å være sprekk i selve motorblokka og anbefaling om å bytte motor.

Spørsmålet er da har jeg krav på noe fra selger? Eller Mercedes? Jeg synes 170.000 er litt lite før en motor "tar kvelden". Den har hatt jevnlige service, den siste hos Mercedes rett før jul, med utbedringer for 16.000 kroner. Da ble det blant annet skiftet termostat og olje. Hva bør jeg gjøre her?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Nå tester vi Mercedesen som kan kjøre seg selv

Benny svarer:

Au da... Denne er lei. Dette har jeg faktisk ikke hørt om tidligere...

Har du kjøpt bilen privat, er jeg redd at du har null og niks å hente. Unntaket her er om selger visste om feilen og holdt tilbake informasjon om den. Det må du i såfall bevist.Det skal vel noe til. kanskje?

Har du kjøpt den i en forretning, enten forhandler eller frittstående, så fikk du kanskje en garanti. Det står i så fall på kontrakten. Men det er sjelden at det gis garanti på over ett år på såpass gamle biler. Den var jo ti år gammel når du kjøpte den.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det gjelder det samme her: Om de har kjent til og eventuelt unnlatt å opplyse om feilen, så klart.

Hos importøren er det nok også lite å hente. Bilen er milevis - bokstavelig talt - utenfor garanti, både på kjørelengde og alder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Som du sikkert skjønner – mye tyder dessverre på at du må ta denne utgiften selv. Og jeg er redd dette kan bli veldig dyrt om du skal bruke original motor fra Mercedes. Da er det neppe regningssvarende overhodet.

– Jeg er sjokkert over forbruket!

Shit happens ...

Husker at jeg en gang, mens jeg jobbet hos Mercedes, byttet motor på det som den gangen var en ganske ny 190E. Da kostet bare motoren over 60.000 kroner, så kom jobben i tillegg - og dette er mer enn 20 år siden. Det blir dessverre en god del dyrere nå.

Du må nok altså belage deg på å ta dette på kontoen for "Shit happens".

Det enkleste og billigste for deg vil nok være å få tak i en brukt motor. Det finnes flere som har spesialisert seg på brukte bildeler til Mercedes i Norge, og de kan helt sikkert hjelpe til med å skaffe riktig motor.

Selve motorbyttet er ikke så veldig komplisert, selv om det går noen timer med til jobben. Er bilen eller hel, pen, velutstyrt, rustfri og grei, så bør dette fortsatt kunne lønne seg. Avhengig av type og tilstand, er dette fortsatt bil til mellom 75.000–100.000 kroner, normalt sett.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Så sett av et par timer til jobbing foran PC-en og til å ta noen telefoner – så tror jeg absolutt at brukt motor vil være den rimeligste måten å komme unna dette på.

Les også: Dette kan være en tikkende utgiftsbombe

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen.

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under