Denne godbiten får vi ikke kjøpe

De har gjort stor suksess med CX-5, men denne SUV-nyheten blir neppe å se langs norske veier. – Veldig synd, mener Broom-redaktør Knut Skogstad. Foto: Mazda
De har gjort stor suksess med CX-5, men denne SUV-nyheten blir neppe å se langs norske veier. – Veldig synd, mener Broom-redaktør Knut Skogstad. Foto: Mazda
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mazda-SUVen kunne blitt en skikkelig Norges-favoritt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ganske nøyaktig fire år siden Mazda lanserte SUV-en CX-5. Med den gikk de nokså labre salgstallene her hjemme fort til himmels.

Faktisk var kompakt-SUVen Norges mest solgte firehjulstrekker i en periode. Det er altså ingen tvil om at Mazda har truffet blink med å tilby markedet en linjelekker og samtidig driftssikker SUV.

Siden debuten i 2012 har modellen både blitt faceliftet, samt fått en enda tøffere lillebror, nemlig CX-3.

Men det var under fjorårets bilmesse i Frankfurt virkelig mange fikk øynene opp for Mazda. Da presenterte de en spennende coupeaktig SUV med navn CX-4.

Les også: Nå skal «alle» ha firehjulstrekk

(Saken fortsetter under)

Slik så konseptbilen ut på bilmessen i Frankfurt i fjor høst.
Slik så konseptbilen ut på bilmessen i Frankfurt i fjor høst.

Perfekt for Norge

Nå er endelig produksjonsmodellen av nykommeren klar. Like spenstig som konseptbilen blir den ikke, men nye CX-4 har likevel mange suksessfaktorer som kunne bidratt til gode salgstall her hjemme.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen bygger på samme plattform som CX-5, men ser enda barskere ut, med fallende taklinje og bredere hofter. I front dominerer den trapesinspirerte grillen sammen med de smale, aggressive LED-lyktene.

Til tross for noe avvik fra konseptmodellen, vil nye CX-4 likevel skille seg godt ut på veien. Kompakt-SUVenKina, følger rett og slett trenden med coupeaktige linjer som både BMW og Mercedes etter hvert har gjort god butikk av. De koster gjerne flesk, Mazdaen legger seg naturlig nok godt under disse.

Les også: Mazda CX-3: Nå skal SUV-suksessen få en lillebror

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Det er ingen tvil om at design er prioritet her. Det forteller den fallende taklinjen og den skrå bakluken. Foto: Mazda
Det er ingen tvil om at design er prioritet her. Det forteller den fallende taklinjen og den skrå bakluken. Foto: Mazda

Leveres kun i ett land

På motorfronten tilbys CX-4 i første omgang med to ulike bensinmotorer. En 2 liter på 158 hk, samt en 2,5 liter som yter 192 hk. Begge alternativene driftes av en 6-trinns automatkasse. Forbruket er oppgitt til henholdsvis 0,63 og 0,72 liter per mil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med tanke på Mazdas solide salgstall av både CX-5 og CX-3 her hjemme, er det god grunn til å tro at også spenstige CX-4, ville solgt godt i Norge. Men her skuffer dessverre japanerne, ikke bare oss nordmenn, men nesten hele verden.

Les også: Mazda MX-5 kan bli en av verdens morsomste biler

(Saken fortsetter under)

Mazda har fått dreis på interiørene sine også. Foto: Mazda
Mazda har fått dreis på interiørene sine også. Foto: Mazda

Slik det ser ut nå er det nemlig kun kineserne som skal få kjøpe nykommeren. Derfor debuterer også bilen på Beijing Motor Show i disse dager.

Liten bilprodusent

– Bilen skal produseres i Kina, og så langt sier Mazda også at den kun skal selges der. Det kan naturligvis bli endringer på dette, men slik det ser ut nå vil den ikke komme til Norge, sier Broom-redaktør Knut Skogstad.

– Det er helt sikkert flere grunner til det, blant annet går det på produksjonskapasiteten til Mazda i Japan. Mazda er en av de minste volumprodusentene av biler. Det gjør at de er nødt til å kompromisse på endel ting. Det er helt klart synd i dette tilfellet, for CX-4 ville helt klart hatt potensiale i vår del av verden, sier Knut.

Les også: Mazda CX-5: Så mye kan du spare på SUV-bestselgeren

Saken ble opprinnelig publisert på Broom.no