– Skaff deg kunnskap om båten du har kjøpt

En fritidsabåt i brann like ved Nylandskjæret sørvest for Rørvik. Redningsskøyta Harald V slukket og mannen ombord ble berget. Båten var så skadet at den sank til bunnen. Foto: Redningsselskapet/Flickr
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tips og sikkerhetsråd til sjøs for både ferske landkrabber og erfarne sjøulker.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sjøvettreglene

1. Tenk sikkerhet.
Kunnskap og planlegging reduserer risikoen og øker trivselen.
2. Ta med nødvendig utstyr.
Utstyret må holdes i orden og være lett tilgjengelig.
3. Respekter vær og farvann.
Båten må bare benyttes under egnede forhold.
4. Følg Sjøveisreglene.
Bestemmelsene om vikeplikt, hastighet og lanterneføring må overholdes.
5. Bruk redningsvest eller flyteplagg.
Det er påbudt med godkjent flyteutstyr til alle om bord.
6. Vær uthvilt og edru.
Promillegrensen er 0,8 når du fører båt.
7. Vis hensyn.
Sikkerhet, miljø og trivsel er et felles ansvar.

Fritids- og småbåter har smått om senn begynt å røre på seg etter vinterdvalen. Og mens erfarne sjøulker er opptatt med sjøsetting, er det mang en landkrabbe som går med tanken om å skaffe seg sin første båt og følge drømmen om å bli kaptein bak eget ror.

Dag Inge Aarhus er kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet. Han mener fritidsbåt er en flott fritidsaktivitet som bidrar til at vi kommer oss ut i den flotte naturen som omgir oss.

– Men for å sikre at alle kommer trygt hjem fra en trivelig båttur så må en tenke sikkerhet, ha riktig kompetanse, holde båt og motor i orden og være edru, understreker han overfor ABC Nyheter.

Les også: Omstridt flytevestpåbud vil også gjelde i år

Anbefaler alle å ta båtførerprøven

Kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet, Dag Inge Aarhus. Foto: Torbein Kvil Gamst
Kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet, Dag Inge Aarhus. Foto: Torbein Kvil Gamst

Akkurat nå sitter det nok mang en fersk kaptein som venter spent på å ta sin første tur ut på bølgene blå. Da er det viktig å samtidig tilegne deg kompetanse i å faktisk føre båten og ikke minst kjenne til hvilke regler som gjelder på sjøen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– I dag er det obligatorisk med båtførerbevis for de som er født etter 1. januar 1980 og som skal føre båt over 8 meter eller med større motor enn 25 hk. Vi anbefaler likevel alle som skal føre båt å ta båtførerprøven.
– I tillegg bør du skaffe deg praktisk kunnskap om den konkrete båten som du kjøper – her kan ofte båtforhandlere bidra med informasjon, dersom du kjøper via forhandler. Så bør du gjøre seg kjent med fartøyet før en legger ut på langtur. Personlig mener jeg også at det kan være lurt å ta med seg en som har kjørt båt lenge på en første testtur.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Skatt og båt

Utvidet sesong gir nye utfordringer

I juni i fjor gikk Sjøfartsdirektoratet ut og oppfordret alle fritidsbåteiere om å redusere farten. Høy fart i fritidsbåter kan være en medvirkende årsak til ulykker som tar liv.
– Vi har sett en svak nedgang i antall omkomne de siste 5-10 årene, men fikk dessverre en økning i antall omkomne i 2015. Det er selvsagt båtsesongen som i stor grad styrer når ulykkene skjer, men vi har også de siste årene sett at flere ulykker skjer sent på høsten eller tidlig på våren – noe som kan tyde på at fritidsbåtene blir brukt en større del av året. Dette innebærer også nye utfordringer, eksempelvis ved at det blir tidligere mørkt og er kaldere i vannet om ulykken skulle være ute.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: En av årets viktigste båtnyheter

(Saken fortsetter under)

Familie i fritidsbåt. Foto: Redningsselskapet/Flickr

Hvilke menneskelige feil ser dere går igjen som kunne vært unngått?
– Det er vanskelig å peke på en konkret ting, men når det gjelder voksne menn så bør de bli flinkere til å tenke på egen og andres sikkerhet. Vi ser at de som blir funnet omkomne uten flytevest i hovedsak er godt voksne menn.

– Så kommer dette med kompetanse også inn. Kjenner du ikke til vikepliktsregler, eller hvordan skjær og farer er merket, så er det også en større mulighet for at menneskelig feil kan skje i form av feilnavigering og sammenstøt.

Les også: Sjøfartsdirektoratet slår flytevestalarm

– Syndes en del med fart

Det er like viktig med kompetanse når du skal ut i båt for første gang, uavhengig om det står er 18 eller 48 tente lys på bursdagskaken din.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men det er bestemmelser for de minste båtførerne som må tas hensyn til – særlig de under 16 år som har en del begrensinger på lengde, motorstørrelse og fart.
– Her syndes nok en del på det med fart – i og med at det er hvilken fart båten kan oppnå som gjelder og ikke hvilken fart en kjører i. Typisk vil en jolle med 9,9 tilfredsstille kravet for en 15-åring på lengde og motorstørrelse, men vil kunne oppnå en hastighet over 10 knop og vil derfor i utgangspunktet da ikke være lovlig å kjøre alene om man er 15 år.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Advarer mot fukt i båten

(Saken fortsetter under)

Slik ser det ut når en fritidsbåt har kjørt på land. Foto: Redningsselskapet/Flickr
Slik ser det ut når en fritidsbåt har kjørt på land. Foto: Redningsselskapet/Flickr

En ting er de som står bak rattet eller spakene, men hvilket ansvar har vi som er med som passasjerer?

– På samme måte som i bil så må passasjerene også tenke på egen sikkerhet og si fra om du opplever kjøring eller andre forhold som uansvarlig.

Les også:

Tre av fire båtfolk vil si fra om drikking til sjøs

Nytelse gjør mester

Enkle triks for vinteropplaget