Når byttet du felger sist?

Ingenting løfter bilens utseende mer enn et sett med fine felger. Det mange ikke vet, er at felger slites på lik linje som dekk og andre slitedeler. Foto: Arkiv
Ingenting løfter bilens utseende mer enn et sett med fine felger. Det mange ikke vet, er at felger slites på lik linje som dekk og andre slitedeler. Foto: Arkiv
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tro det eller ei, men i likhet med dekk slites også felgene på bilen. Når sjekket du egentlig felgene sist?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dekk er et tema vi skriver mye om her på motorsidene i Klikk.no. Det er tross alt dekkene som sikrer kontakt mot underlaget, og gode dekk kan i kritiske situasjoner utgjøre forskjellen på liv og død. Det er dekkene som avgjør om du stopper i tide eller kolliderer, og det er dekkene som avgjør om du holder deg på veien eller mister veigrepet i en sving. Det er ikke uten grunn at det stilles krav til mønsterdybde ved EU-kontroll av bilen.

Å ha fokus på dekktype og dekkenes tilstand er ekstremt viktig. Samtidig kan det lett stjele fokus fra andre viktige aspekter ved bilen, som for eksempel felgene.

I og med at felgene er laget av metall, gjerne stål eller aluminium, fremstår de mer robuste enn dekkene. Det mange ikke vet, er at felger slites på lik linje med dekk og andre slitedeler i bilen, og at slitasjen ikke alltid er synlig med det blotte øye.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Har du for eksempel opplevd at lufttrykket i dekkene minker på vinterstid, kan det være et tegn på felgslitasje. Metallet trekker seg sammen i kulda slik at felgomkretsen blir mindre, og da siver det ut luft mellom dekket og felgen.

Les også: De beste dekkene til sportslige biler

(Artikkelen fortsetter under)

Et tydelig eksempel på en felg som ikke kan fikses. Foto: Geir Svardal
Et tydelig eksempel på en felg som ikke kan fikses. Foto: Geir Svardal


Felger holder ikke evig

En felg er nemlig ikke designet for å vare evig. Ifølge Torleiv Haukenes, produktsjef i Dekkmann, er en felg gjerne designet for å holde rundt 100.000 kilometer.

Grunnen er at aluminiumen svekkes ved bruk og over tid, slik at felgene vil være mer utsatt for skader etterhvert som de blir eldre, måtte det være når du kjører over fortauskanter eller treffer hull i veibanen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Haukenes anbefaler alle å sjekke felgene nøye dersom du mistenker slitasje.

– Det er viktig å kontrollere felgene med jevne mellomrom for å avdekke skader. Det kan være skader på felgen som ikke synes før dekket er tatt av, forteller Haukenes.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Det beste sommerdekket er kåret

(Artikkelen fortsetter under)

Tore Linna viser her skadene på en dyr BBS-felg. Jo dyrere felgene er, jo mer kan det lønne seg å reparere dem. Foto: Geir Svardal
Tore Linna viser her skadene på en dyr BBS-felg. Jo dyrere felgene er, jo mer kan det lønne seg å reparere dem. Foto: Geir Svardal


Se opp for billige felgkopier

Haukenes anbefaler folk å se opp for billige felgkopier, da disse gjerne er laget av resirkulert aluminium og ikke alltid kvalitetssikres på lik linje som felger fra en kvalitetsprodusent.

– Billige felgkopier er ofte laget av svakere, resirkulert aluminium, og produsentene har sjelden egne testfasiliteter. Dermed er ikke produktene kvalitetssikret før de når ut til kunden, sier han.

Et lite søk på diverse bilforumer på nett bekrefter dette. Tæring og slitasje på felger er et utbredt tema, og i veldig mange sammenhenger er det billige felgkopier det henvises til. Samtidig trekker mange frem at originalfelger fra bilprodusenten kan ha mange år og kilometer på baken uten tegn på slitasje.

Les også: Halvparten bytter ikke dekk selv

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Tore Linna spraylakkerer en skadet og reparert felg som tilhører en Volvo XC60. Foto: Geir Svardal
Tore Linna spraylakkerer en skadet og reparert felg som tilhører en Volvo XC60. Foto: Geir Svardal


Kan ødelegge hjullager, dekk og fóringer

Scott Burns-Thompsen i Østfold Felgteknikk bekrefter Haukenes utsagn og innholdet i forumstrådene.

– Aluminium er ferskvare og slites på lik linje med andre slitedeler i bilen. Kjørestil og veiforhold påvirker graden av slitasje. Kjører du mye på dårlig vei og ikke svinger unna hullene i veidekket, slites felgene raskere enn ved kjøring på jevnt underlag, forteller han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dekkdimensjon og fjæring må også tas med i regnestykket. Har du en bil med stiv fjæring og dekk med lav profil, får felgene mer juling og slites raskere. Skjevheter og slitasje på felgene forplanter seg gjerne til dekk, hjullager og fóringer. Det lønner seg derfor å reparere eller erstatte en slitt eller ødelagt felg så raskt som mulig, poengterer han.

Scott-Thompsen er også skeptisk til billige felgkopier, såkalte replikafelger. – Vi deler felger opp i tre grupper; replika-, ettermarked- og originalfelger. Replikafelgene er billigst og har dårligst kvalitet. De blir lettere skjeve, sprekker lettere og har ofte tynnere og dårligere lakk som gjør at de flasser lettere, avslutter han.

Les også:

Våre beste bilvasketips

Det beste sommerdekket er kåret

Slik finner du det billigste billånet

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no