Én av tre melder om negative møter med helsevesenet

Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Én av tre spurte svarer at de har hatt negative opplevelser med helsevesenet de siste fem årene, ifølge en ny undersøkelse.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Negative opplevelser som går igjen, er dårlig kommunikasjon, manglende oppfølging og lang ventetid for å få time, viser undersøkelsen, som er gjort av Forbrukerrådet.

– Over halvparten av dem som klager på helsevesenet, sier at de ikke har fått god nok oppfølging. Når du sitter og venter på svar på prøver, og du ikke hører noe, er det lett å bli utålmodig. Her har helsevesenet en jobb å gjøre, sier Ann-Kristin Vie, fagdirektør for offentlige tjenester hos Forbrukerrådet.

Undersøkelsen viser også at 23 prosent av de spurte har kjøpt private helsetjenester for å få raskere undersøkelse eller operasjon.