Familie-SUV-en vi nordmenn ikke får kjøpe

Mazda har stor sukess med SUV-ene CX-3 og CX-5 i Norge. Dette er storebror CX-9 som virkelig ruver på bilustillingen i New York. Mazdas salgssjef Hauk Eirik Jenssen skulle gjerne hentet den til Norge, men så langt ser det dårlig ut for dette.
Mazda har stor sukess med SUV-ene CX-3 og CX-5 i Norge. Dette er storebror CX-9 som virkelig ruver på bilustillingen i New York. Mazdas salgssjef Hauk Eirik Jenssen skulle gjerne hentet den til Norge, men så langt ser det dårlig ut for dette.
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg skulle gjerne tilbudt den til norske kunder.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvordan ser egentlig drømmebilen til en storfamilie ut?

Svaret varierer garantert etter hvem du spør, men vi tipper mange har god plass, høy komfort, pent design, kraftig motor, god framkommelighet og mye utstyr som ingredienser i en slik oppskrift.

Det er nettopp denne oppskriften Mazda har fulgt når de på New York International motorshow viser sin nye SUV, CX-9.

Mazda har hatt stor suksess med sine CX-modeller.

Mazda CX-9 er en godt voksen sjuseters SUV med god plass og mye utstyr.
Mazda CX-9 er en godt voksen sjuseters SUV med god plass og mye utstyr.

Mange ønsker den til Europa

Suksessen i Norge startet med den etter hvert velkjente CX-5 i 2012, og fortsatte med den mindre CX-3 i fjor, samtidig som de også har vist bilder av en kommende CX-4. De har også en større CX-7, som er en relativt sjelden bil i Norge. Og altså top of the line-modellen CX-9 - som er den største av dem alle.

– Jeg vet at konkurransen i dette segmentet er tøff. Men jeg er helt sikker på at vi kunne solgt noen eksemplarer av denne i Norge også. Det sier Hauk Eirik Jensen, som er salgssjef for Mazda i Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Mazda MX-5 kan bli en av verdens morsomste biler

– Men ut fra de signalene vi har fått så langt, så må det bli med drømmen for de norske kundene som kunne tenke seg CX-9. Markedene i USA og hjemlandet Japan er de viktigste, og de som blir prioritert. Men både forhandlere og importører over hele Europa trykker på for få den hit også, forteller salgssjefen.

Sjekk denne brukte "versting-SUV-en" fra Mazda

Luksusbil i folke-innpakning

Plassen er svært god og materialene i interiøret holder høy kvalitet. Designet er pent, uten være prangende på noen måte, og vi kjenner igjen elementer fra de andre og mindre CX-modellene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Motoren er en 2,5-liter, firesylindret turbo som yter rundt 230 hk og går på bensin. Automatgirkassen er sekstrinns og den leveres med både to- og firehjulsdrift, forklarer Jensen videre.

Les vår test av Mazda CX-3 her:

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ekte treverk, aluminium og skinn

Treverket i CX-9 er ekte rosen-tre og det som ser ut som aluminium i interiøret, er faktisk det, og ikke farget plast. Her har Mazda gjort jobben skikkelig.

Bilen er vel egentlig et noe mer folkelig alternativ til BMW X5, Mercedes GLE og Volvo XC90, for å nevne noen.

Tøft selskap, med andre ord. For å lykkes her MÅ prisene være riktige og tilpasset. Og Mazda er jo kjent som mye bil for pengene og for god driftssikkerhet.

Mazda CX-9 byr på syv romslige sitteplasser.
Mazda CX-9 byr på syv romslige sitteplasser.

Topp 5: SUV-ene med de mest fornøyde eierne

Mye handler om penger

Det er nok flere årsaker til at bilen, i alle fall inntil videre, ikke kommer til Europa.

Det kan ha med produksjonskapasitet å gjøre, og de strenge utslippskravene i vår del av verden.

Euro 6-kravene fordyrer produksjonen en hel del. Dermed blir marginene mindre og man tjener mer penger på å selge bilen i større volumer andre steder i verden.

Men er man villig til å punge ut, er det naturligvis ikke noe i veien for å hente inn et eksemplar på bruktimport, selv.

Interiøret holder høy kvalitet, men som resten av bilen med en litt folkelig profil.
Interiøret holder høy kvalitet, men som resten av bilen med en litt folkelig profil.

Les også: Dette er årets påske-SUV