Nå begynner prisene å ta av
Denne Ford Caprien gikk for rekordbeløp.
Mange som vokste opp på 1970- og 80-tallet har et nært og kjært forhold til Ford Capri. Den snertne bilen ble en drømmebil for mange ungdommer, og den konkurrerte hardt mot biler som Opel Manta om å være den kuleste ungdomsbilen.
Ford Capri har alltid vært populær, og det finnes mengder av dem også i Norge (hvor det har eksistert en egen Capri-klubb siden 1984). Men aller mest populære er de i England, hvor Ford alltid har solgt ekstremt godt. Høye produksjonstall har gjort at prisene har ligget på et folkelig nivå på bruktmarkedet, men for de spesielle utgavene begynner det å se litt annerledes ut.
Enkeltsalg betyr ikke at prisene plutselig flytter seg, men nå er det blitt satt en ny salgsrekord for en original Capri III av 1987-årgang (det siste modellåret). Da Silverstone Auctions la ut bilen på auksjon, stoppet budrunden på 54.000 pund, eller sånn cirka 675.000 kroner!
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Klassikeren ble satt bort på en låve for 26 år siden
Kun gått 1.506 km
Så hva er egentlig så spesielt med akkurat denne bilen? Vel, svaret ligger i det som alltid kan gi høy uttelling på auksjoner. Det ene er at bilen er en utrolig strøken og velholdt originalbil i fantastisk nybil-tilstand.
Den første eieren satte bilen i en klima-regulert garasje for å holde den strøken, og det gjorde også de to neste eierne. På 30 år har bilen ikke gått mer enn 1.506 kilometer.
Les også: Sjelden Aston Martin sto på en låve i 38 år
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSjelden utgave
Strøken tilstand betyr gode penger, men den andre faktoren for bilens salgspris er også viktig: Sjeldenhet. For bilen er en av 1.038 bygde Capri 280, en spesialserie fra 1986 i Brooklands-grønt med skinninteriør, Recaro-seter og limited-slip diffsperre.
Les også: Dette skal bli luksusbil til folkelig pris
Artikkelen fortsetter under annonsenAlle satt sammen på fabrikken i Köln, og eksportert med høyreratt til det britiske markedet. Det lave antallet produserte Capri 280, kombinert med bilens strøkne tilstand, førte derfor til budkrigen blant Capri-folket.
Les også: John-Are (47) fant drømmebilen innerst på en låve
En europeisk Mustang
Ford Capri kom som et resultat av den eventyrlige suksessen Ford hadde hatt i USA med sin Mustang. Selv om man solgte en del Mustanger også i Europa, ble bilen ansett som litt for stor til europeiske forhold. Dermed begynte man arbeidet med å lage en nedskalert Mustang, og designjobben ble utført av Philip Clark, som også hadde jobbet med Mustangen.
Resultatet sto klart til Brussel-utstillingen i 1969, og i likhet med Mustang som først var bygget på den billige Falcon, ble Capri bygget på den billige Cortina-plattformen. Capri ble bygget på fabrikker i England, Tyskland og Belgia, og ble raskt en suksess på det europeiske kontinentet. Den ble også solgt i USA, gjennom Lincoln-Mercury forhandlerne fra 1970 til 1978.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Én ting vil Ford-entusiastene savne
Populær i drabantbyen
Statusen var derimot ikke helt i samme gate som Mustang, og her hjemme ble den spydig omtalt som Obos-Mustang. Obos var et boligbyggelag-konsern som bygde mengder av borettslag og drabantbyer. Det var dermed ikke de med høyest inntekt som bodde der, og andelen Caprier var stor. Men fattigmanns-Mustang ble likevel en drømmebil for mange ungdommer, som så på Caprien som en realistisk drøm.
I likhet med Mustang, kom Capri med mange ulike motorer fra de engelske og tyske avdelingene, fra 1,3-liter til 3-liter. Ute på racerbanen herjet Capri, og en Capri 2600 RS vant det europeiske Touring Car-mesterskapet både i 1971 og 1972. Samtidig herjet bilen også på salgslistene: I 1973 solgte man 233.000 Caprier, og det samme året passerte man 1 million produserte biler.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Vingebilen selv en Porsche ikke kunne temme
Capri II
I 1974 kom Capri II, den er i dag langt billigere å kjøpe enn første generasjon. I Tyskland kan du finne en svært pen Capri II til 100.000 kroner, som i likhet med den første kom i flere ulike utgaver og motorvarianter (som f.eks den superfete John Player Special Limited Edition i 1975).
Les også: Bruker du ikke blinklys, kan det koste deg dyrt
Capri II fikk et nytt dashbord og en praktisk kombiluke, men fikk endel kritikk for ikke å leve opp til første generasjons sportslighet. Dette må ses i sammenheng med tidsperioden, da midten av 70-tallet var dautid for sportslighet i bilverdenen.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Helt ny Ford Galaxy på plass i Norge
Capri III
I mars 1978 ble Capri III tilgjengelig, og selv om den bare var en faceliftet Capri II, fortsatte den å selge godt. Men da 80-tallet begynte, falt bilen i popularitet, med et unntak: På det britiske markedet.
Artikkelen fortsetter under annonsenDet betydde at man solgte Capri til siste slutt der, og produksjonen ved fabrikken i Tyskland gikk det siste året bare til England med høyrestyrte biler. Den 19. desember 1986 rullet den siste Caprien ut fra portene i Köln, og en 18-årig suksesshistorie var forbi, etter nesten 1,9 millioner produserte Caprier.
Flere spesialversjoner av Capri III ble laget, og den siste av dem var Capri 280 i «Brooklands» grønt. En av disse ble altså tatt bedre vare på enn de andre.