Ryanairs framtid på Rygge ikke avgjort

Ryanair har lagt ut vinterbilletter fra Rygge selv om saken om flypassasjeravgift ikke er avgjort, men fastholder at omfanget av vinterprogrammet ikke blir avgjort før avgiftens skjebne er avklart. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
Ryanair har lagt ut vinterbilletter fra Rygge selv om saken om flypassasjeravgift ikke er avgjort, men fastholder at omfanget av vinterprogrammet ikke blir avgjort før avgiftens skjebne er avklart. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ryanair holder fast på at det fortsatt kan bli færre ruter fra Rygge, selv om selskapet har lagt ut billetter for kommende vinter fra flyplassen i Østfold.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Omfanget av vinterprogrammet fra Rygge vil bli avgjort når den norske regjeringen bestemmer seg for om den vil innføre denne falske miljøavgiften eller ikke, sier Ryanairs salgs- og markedssjef for Skandinavia og Baltikum, Hans Jørgen Elnæs, i en epost til NTB.

Fram til nå har det irske selskapet framholdt at det vil stenge basen på Moss Lufthavn Rygge fra 1. november, med mindre flypassasjeravgiften skrinlegges. Men i helgen kunne Sarpsborg Arbeiderblad melde at Ryanair har lansert nye billetter for salg for kommende vinter fra Rygge, til blant annet Kanariøyene, Krakow og Bergamo.

Les også: Luftambulansen mener Rygge er livsviktig

Omstridt avgift

Elnæs fastholder at flypassasjeravgiften vil kunne føre til redusert trafikk.

Han sier at avgiften vil «viske ut de hardt tilkjempede konkurransedyktige prisene ved mindre private flyplasser som konkurrerer mot statseide Avinor, noe som vil sette norske arbeidsplasser i fare».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Statsminister Erna Solberg (H) sa til NTB så sent som torsdag i forrige uke at hun er sikker på at flypassasjeravgiften vil bli innført, selv om den nå er utsatt i to måneder, fram til 1. juni. Utsettelsen kom etter at ESA ba om en avklaring på om et foreslått unntak knyttet til transfer kan være et brudd på forbudet mot statsstøtte.

Ryanair har sagt at selskapet vil legge ned basen på Rygge og halvere antall ruter på flyplassen hvis avgiften innføres. Selskapet mener at avgiften vil påføre dem en ekstrautgift på 50 til 60 millioner kroner i året.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fra 1. november er det ikke lenger mulig å bestille billetter på selskapets hovedruter til London Stansted, Dublin og Edinburgh. Også flere av selskapets polske ruter, til Warszawa, Gdansk, Poznan og Wroclaw, er stengt for nye bestillinger.

Videre er rutene til byer som Vilnius, Riga, Tallinn og Brussel heller ikke åpne for salg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Ryanair med nye flyginger fra Rygge

Har fortsatt håp

– Vi kan ikke kommentere denne situasjonen på annen måte enn at vi må konstatere at selskapet har sagt opp baseavtalen fra 1. november hvis avgiften kommer. Det er fortsatt tid til å legge inn disse reisemålene inn igjen for salg i vintersesongen. Hva som skjer, er det bare Ryanair selv som vet svaret på, sier markedssjef Silje Thoresen på Moss Lufthavn Rygge til Aftenposten.

Ryanair vil fortsatt være å se på Rygge også etter 1. november – hvis flyplassen er i drift – men da med et svært begrenset rutetilbud.

Trafikken vil i så fall være så redusert at ledelsen ved flyplassen har sagt at det vil snu dagens overskudd til så store underskudd at det ikke vil være mulig å drive videre. Men på lufthavnen har man ikke gitt opp håpet om fortsatt drift.

– At regjeringen har besluttet å utsette avgiften fra 1. april til 1. juni som følge av innsigelsene fra ESA om mulig ulovlig statsstøtte, gjør oss optimistiske og øker troen på at den aldri blir noe av, sier Thoresen.