Denne bilen får deg til å smile

Den er like bedagelig som dyrene i bakgrunnen, og er full av sjarm. Vi fikk lov å kjøre Volvo-museet sin Duett. Foto: Mats Brustad
Den er like bedagelig som dyrene i bakgrunnen, og er full av sjarm. Vi fikk lov å kjøre Volvo-museet sin Duett. Foto: Mats Brustad
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi dro til Sverige og kjørte fabrikkens egen Duett.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er ikke bra. Vi har bare kjørt noen hundre meter fra Volvo-museet, og allerede sliter jeg med kursen. Hvor var det vi skulle kjøre? Og hvorfor startet jeg sist, når jeg har den tregeste og eldste bilen? Jeg MÅ få heng på kollega Øyvind der framme, men han har en sprek Amazon.

Selv sitter jeg bak rattet på en nesten 60 år gammel bil. En 1957 Volvo Duett, varebilutgaven av legendariske PV. Den tilhører Volvo-fabrikken, og jeg har fått lånt den til en liten kjøretur.

Og bare så det er sagt: Mye har skjedd siden 1957. Under panseret sitter en B16A motor på 1,6-liter og 60 hk. Det er lite, uansett målestokk. Nå har jeg eid en Suzuki SJ 410 som klarte 0-100 på 38,5 sekunder da den var ny, noe som var blant det tregeste tyske Sport Auto noensinne hadde testet.

Les også: Fant 40 år gammel bilskatt på låven

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Suzukien var vanvittig treg, men jeg kan ikke si at Duetten føles noe raskere. Jeg tviler sterkt på at denne bilen kan klare 100 km/t. Suzukien døde forresten (som i skjært motor) da jeg prøvde å kjøre forbi en moped i oppoverbakke. Det sier litt, og minnet kommer tilbake idet jeg prøver å få litt fart på Volvoen ut av et lyskryss, for å nå igjen Øyvind der framme.

Bilen har et klassisk særpreg som tusenvis av nordmenn har et forhold til. Foto: Knut Skogstad.
Bilen har et klassisk særpreg som tusenvis av nordmenn har et forhold til. Foto: Knut Skogstad.

Nyter resonansen

Det hjelper ikke med en tretrinns manuell girkasse med usynkronisert førstegir. Dobbelclutching er noe jeg behersker til fulle, men det letteste her er bare å ta løs i andre gir, for bilen er like lavt giret som en Massey-Ferguson fra 1957. Etter en evighet klarer jeg å komme opp i 60 km/t, men 80 km/t virker som en umulig drøm. Vanlig PV (med annen utveksling) klarte 0-100 på 23 sekunder, et tall som høres ut som ren science-fiction i en Duett.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Omsider kommer en strekning hvor jeg klarer å ligge i 70-75 km/t, men da er det også slutt. Mer er det ikke å hente, og av mekanisk sympati må jeg slakke litt av igjen. 60 km/t virker som en marsjfart bilen kan leve med. Jeg prøver å slappe av på de ikke altfor bekvemme stolene, mens jeg nyter all resonansen fra selve varebilkarosseriet.

Les også: Den er 27 år gammel – og helt unik

Hva gjør vel det?

Men tro ikke at jeg sturer av den grunn. Til tross for manglende fartsressurser og litt støy, så storkoser jeg meg bak rattet. Volvo Duett er en tvers gjennom sjarmerende bil, og hvis man ikke har det travelt går det fint i trafikken også.

Nå får disse bilene nytt navn

En bil fra 50-tallet skal ikke være som en moderne bil, det er en del av premisset. At alt langt ifra er perfekt, er med på å gjøre dette med eldre veteranbiler til noe helt spesielt når man får kjøre dem. Og etter noen kilometer finner jeg de andre som står og venter på meg. Ingen fare altså, hastverk er lastverk osv.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Interiøret må kunne kalles relativt spartansk. Men du har det du trenger. Foto: Mats Brustad.
Interiøret må kunne kalles relativt spartansk. Men du har det du trenger. Foto: Mats Brustad.

Bilen som kunne det meste

Mange nordmenn har et kjært forhold til Volvo Duett, og det er ikke så rart. Duett var bilen som kunne det meste. Den sørget for at man kunne ta med seg alt fra møbler til bakervarer på korte eller lange reiser, og den sviktet sjelden sine eiere. Duett var en solid bil, og selv i dag regnes den som et trygt veterankjøp, så lenge rustspøkelset er blitt holdt på avstand.

Bilens eneste ordentlige svake punkt er egentlig forstillingen med dens spindeltapper, som har sine røtter i 30-tallet. Den slites fort, spesielt om man ikke smører ordentlig. En tidlig Duett har 29 smørenipler som ifølge instruksjonsboken skal gås over hver 2000 kilometer. Grease blir fort mer enn en musikal for Duett-eieren …

Artikkelen fortsetter under annonsen

Akutt mangel i etterkrigs-Europa

Bilens tilblivelse skyldes som mange andre biler fra samme tidsrom, den akutte mangelen på biler som kunne transportere ting i et etterkrigs-Europa hvor gjenoppbygging var det sentrale. Dermed tok Volvo fronten (men med en ekstra kromribbe nederst siden fronten var høyere enn på PV) og drivlinjen fra personbilen PV444A i september 1949, men måtte lage en egen ramme med samme mål som PV (den hadde selvbærende karosseri). Rammen var av helsveiset firkantjern og hadde krysstag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med denne kan du faktisk lure naboen

Ellers kom motor, girkasse, elsystem, instrumentering og forstilling som på PV, men utvekslingen i bakakselen var på ultralave 5,43:1. Selve hjulopphenget bak var også helt annerledes, med åtte elliptiske bladfjærer på hver side, pluss lett skråstilte støtdempere. Chassiset fikk en totalvekt på 725 kg, og avhengig av påbygg, ble nyttelasten på mellom 500 og 550 kg.

Litt svensk ferjetrafikk og en klassisk Duett. Det blir ikke stort hyggeligere enn det. Foto: Knut Skogstad.
Litt svensk ferjetrafikk og en klassisk Duett. Det blir ikke stort hyggeligere enn det. Foto: Knut Skogstad.

Var to biler i ett

I begynnelsen florerte det med ulike påbygg å få kjøpt fra ulike karosserimakere, det være seg varebilfasong, pickup eller til og med cabrioleter. Til å begynne med gikk salget strålende, men i 1952 hadde Volvo 1500 usolgte chassis stående på lager, og man tok derfor beslutningen om å lage sine egne karosserier.

I mai 1952 hadde konstruktøren Erik Skoog klar en skisse, som ble godkjent av Volvosjefen Assar Gabrielsson. Han fikk også æren av å ta imot leveransen av den første fullt ferdigbygde PV445 fra Volvo den 4. juli 1953, og Volvo ga bilen navnet Duett.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Navnet Duett skyldtes at bilen skulle være to biler i ett, men offisielt het den PV445, og bilen jeg prøver er en PV445 PH (Personherrgårdsvagn). Sommeren 1960 ble PV445 til P210, som var i produksjon til 11. februar 1969, da en kongeblå Herrgårdsvagn forlot Lundbyfabrikken i Hisingen. Bilen var hele tiden kjent som Duett, og totalt ble det laget litt over 100.000 biler, inkludert leveransechassisene. Volvo oppgir det nøyaktige produksjonstallet til 101.492 for P445 og P210 til sammen.

Norsk PV-klubb

Volvo Duett og PV har alltid vært populære i Norge, og Norsk Volvo PV-klubb ble stiftet så tidlig som 1980. Den har vært aktiv i alle år, og arrangerer årlige landstreff. I 2016 avholdes landstreffet på Lista fra 5-7 august (se mer på www.pvklubben.no).

Så er du lysten på en av Volvos største klassikere gjennom alle tider, er det bare å ta turen når den tid kommer. Du vil helt sikkert bli varmt mottatt, for Duett-eiere er tålmodige sjeler...

Når denne lampen lyser bør du stoppe