Dette er de nye parkeringsreglene

Det kan føles urettferdig å få en parkeringsbot. Nå styrker regjeringen forbrukernes rettigheter.
Det kan føles urettferdig å få en parkeringsbot. Nå styrker regjeringen forbrukernes rettigheter. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fra 1. januar 2017 kommer det nye regler for parkeringsbransjen. – Forbrukeren er vinneren, sier samferdelsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) som mener det tidligere regelverket har vært for firkantet. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Regjeringen rydder i parkeringsbransjen. Nå tar vi et nytt skritt i retning av å gjøre regelverket enklere, mer brukervennlig og styrke forbrukerens stilling, sier Solvik-Olsen i en pressemelding fredag.

Nytt parkeringsregelverk ble samme dag fremlagt i statsråd og 1. januar neste år vil regelverket tre i kraft.

Se faktaboksen for de nye reglene.

– Firkantet regelverk

Samferdelsministeren mener det har vært en del unødvendige konfliktisituasjoner mellom kunder og parkeringsvakter.

– For eksempel hvis parkeringsbilletten er utløpt med to minutter, og du får kontrollavgift. Regelverket har vært for firkantet, og vi legger derfor nå opp til mer kundevennlighet, sier Solvik-Olsen som nå mener forbrukerne for et bedre vern og vil oppleve forenkling.

Les også: Det kan bli slutt på parkeringsboten

Skryt fra Forbrukerrådet

Direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland, sier til NRK at de har jobbet i en årreke for å forbedre regelverket til forbrukernes beste.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Like regler for alle gjør at det blir enklere å være billist. Vi blir kvitt «cowboyene» i bransjen, og det er bra at vi får faste satser på gebyrene som er tilpasset graden av alvor, sier Flesland til statskanalen.

Blant annet vil det nå være mulighet for å komme fem minutter i etterkant av billetten har gått ut uten å få gebyr. I tillegg til at parkeringsbyråene nå må operere med faste satser ut i fra hvor alvorlig hendelsen er.

Les historien: Parkeringsvakten jukset - endte med kjempebot

Dette er de nye reglene:

* Med det nye regelverket vil det ikke kunne ilegges bot før det har gått fem minutter i etterkant av bilettens utløp.

* Den som parkerer skal også få en rimelig frist til å sette seg inn i parkeringsvilkårene, og til å betale, før det kan ilegges sanksjon. Det vil for eksempel ikke være tillatt å ilegge kontrollsanksjon mens den som nettopp har parkert står i kø ved betalingsautomaten for å betale.

*Alle parkeringskunder som har fått ilagt en kontrollsanksjon har nå rett til å klage i en mer ordnet prosess. Det må først klages til virksomheten, men dersom virksomheten vil opprettholde sanksjonen, eller ikke behandler klagen innen visse frister, kan sanksjonen klages inn til den nye Parkeringsklagenemnda.

* Det vil også komme faste satser. Den laveste satsen på 300 kroner for de minst alvorlige overtredelsene, som ikke å trekke billett på gratisparkering, eller hvis den som har parkert handler i en annen butikken den som har kundeparkeringen. Normal sats på 600 kroner ved "alminnelige" overtredelser, som hvis man ikke har betalt for den tiden man faktisk står parkert. Høy sats på 900 kroner gjelder ved feilparkering på parkeringsplasser for forflytningshemmede.

* P-skiltene skal standardiseres.

* Krav om p-plasser til el-biler og forflytningshemmede.

Kilde: Samferdselsdepartementet

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og direktør i Forbrukerrådet Randi Flesland, feiret de nye reglene fredag. Foto: Pressefoto / Samferdselsdepartementet
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og direktør i Forbrukerrådet Randi Flesland, feiret de nye reglene fredag. Foto: Pressefoto / Samferdselsdepartementet